Svar: Vågner om natten og vil ikke sove i egen seng
2. januar 2011
Alder:
13 mdr.
Kære Maria
Det lyder som om at jeres datter er en meget tryghedssøgende lille pige. Hun falder fint i søvn, har stor glæde af sit putteritual, og forbinder det at sove med noget rart. Men hun vågner i løbet af natten, er ked af det og det eneste som hjælper er at komme ind til jer - kommer hun det, får hun den nærhed hun søger, så sover hun trygt og godt videre.
Jeres datter er stadig så lille at hun ikke forstår, hvor I er, når hun ikke kan se jer og selvom du siger at det har stået på længe, så tænker jeg, at hun lige nu har en alder, hvor hun naturligt ofte vil blive mere tryghedsøgende, kan virke lidt mere klyngene og ekstra glad for sin mor.
Det handler om at hun begynder at gå og bevæge sig mere og mere rundt i verden på egen hånd, verden opleves større og lidt mere usikker og derfor oplever man lidt samme reaktion hos børn i denne alder, som man gør hos børn i 8-10 måneders alderen, der begynder at kravle. Det er separationsfase jeg her tænker på og det kommer naturligt i perioder.
Når jeres datter ikke kan se jer, så bliver hun naturligt ked af det, hun kan ikke forholde sig til at I er i stuen og hun på værelset eller at I sover i et andet rum. Hun oplever bare at I ikke er der og føler sig forladt.
Det kan være en god idé at hjælpe hende med at få lidt mere forståelse for at I stadig er der, ved at lege f.eks. gemmeleg i løbet af dagen. Brug det også aktivt i hverdagen at tale højt, spørge efter hinanden "hvor mon far er, skal vi finde far?" eller lignende, når du f.eks. går med hende i hånden eller har hende på armen, så hun for fornemmelsen for at selvom far ikke er inden for synsvidde, så kan man lede efter ham. Det kan hjælpe på hendes forståelse af at I stadig er der og give hende ro og gøre hende mere tryg. Bevidstheden omkring det kommer dog ofte først omkring 16 måneders alderen ...
Når jeres datter søger jer om natten, så kan I gøre det, at I lader hende komme ind til jer og når hun sover rigtig godt og I føler at pladsen er for trang i sengen, så flytter I hende tilbage i egen seng igen. Det har den fordel at I naturligt sover bedre, men det har også den store fordel, at hun begynder at falde i søvn og vågne op i sin egen seng. At hun således begynder at forbinde det at sove med at blive i sin seng hele natten.
Hun vil sandsynligvis ikke have nogen erindring om at hun midt på natten har været omkring jeres seng, men vil blot sove videre og det kan derfor godt hjælpe at gøre sådan.
En anden mulighed er som I også har overvejet, at tage en madras ind på gulvet i hendes værelse, så hun ikke oplever at komme ud af værelset, men får en fornemmelse for at blive der. Nogle gange vil det være nødvendigt at I i starten tager hende over på madrassen og lader hende sove videre der - det er jo ofte netop nærheden og det at mærke jer at hun søger og ikke det at blive flyttet - men på sigt, kan I så forsøge at lulle hende videre i søvnen hvor hun allerede sover.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske