Svar: Plan for min datters dag - 7 mdr.
2. januar 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen begynde at kunne tygge lidt mere og har derfor brug for mad med mere bid, små brødhapsere, kogte grøntsager i stykker osv. De skal også stadig have grød og mos, men maden skal stille og roligt tage mere og mere udgangspunkt i den mad vi andre spiser.
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen også trappe ned og have brug for 3 amninger (flasker) i døgnet, disse tre mælkemåltider kan meget fint ligge på ydertidspunkterne - aften, sen aften og tidlig morgen. På den måde sikres barnets mælkebehov stadig og der er god plads til rigtig mad om dagen. At du begynder at arbejde om dagen, behøver således ikke være et problem.
Alternativet er at give hende en flaske, da hun allerede får flaske med vælling til natten, vil det være naturligt at erstatte f.eks. amningen inden middagsluren med en flaske. På den måde kan man nogle gange være heldig at få en rytme, hvor hun kan spise lidt færre gange om natten, så hun får mælk inden putning, omkring midnat eller en gang i løbet af natten og så inden middagsluren.
En plan for dagen til et barn på 8-9 måneder kan se således ud:
Evt. tidlig morgen: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes også små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, rognguf, tun. Får også godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle en kartoffelbåd eller lignende rester fra aftensmaden, vand af kop.
Inden middagslur kan gives lidt mælk af en kop, så hun får lidt i maven at sove på eller man kan vælge at give flaske her, det afhænger af hvad der fungerer bedst. Puttes til lur ligesom nu.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt lidt tykmælk med frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og får nu mere og mere af jeres mad, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne, fiskefilet, fiskefrikadelle, almindelige frikadeller, farsbrød osv. Der skal være mos og mad i stykker - kartofler kan moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes
Hvis du vælger at give flaske inden middagsluren, så kan du være heldig at hun ikke behøver amning både aften og tidlig morgen. I stedet vil hun måske kunne få en rytme, hvor hun får flaske kl 19.30, ammes kl 01, vågner og får morgengrød og så får flaske inden middagslur - der er ikke helt faste regler her og du må prøve at gøre, som du fornemmer det vil fungere bedst hos jer :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske