Svar: At fjerne brystet før baby sover
3. januar 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Jenny
Du skal forsøge at få brystet lirket ud af munden på ham, inden han falder helt hen. Han skal ikke være spilvågen og han skal ikke blive ked af det, men skal lige være på grænsen til at falde i søvn og alligevel vågen nok til at registrere at brystet ikke er der mere.
De gange, hvor du oplever at du fjerner brystet og han så søger lidt alligevel - det lyder som det rette tidspunkt. Når han søger der, så er det sandsynligvis ikke mælken han har brug for, men trygheden, vanen med at have brystet i munden. Dette behov kunne evt. stilles med en sut. Ofte vil han naturligt også lade være med at søge igen, hvis han lægges ned hvor han skal sove, mærke dine hænder på sin krop, men ikke længere kan dufte din mælk - og så falder han til ro og falder i søvn.
Hvis du prøver at lægge dig med ham og ammer ham i din seng, så vil det være fint at du forsøger at lirke brystvorten ud af munden på ham igen inden han falder helt i søvn. Nogle gange vil han måske selv slippe, trille om på siden og falde i søvn. Og det vil være helt perfekt.
Han er så gammel nu at han nok skal spise færdig og selvom du lirker brystet væk, så kommer han ikke til at mangle noget. Du skal naturligvis give ham brystet igen, hvis han søger meget og virker ked af det og tydeligt viser at han ikke er færdig med at spise - men du skal ikke begynde at give ham brystet ekstra om morgenen og efter hans lur, fordi du tror han ikke har fået nok. Han skal nok få sit behov dækket og udover at blive ammet af dig, skal han jo også spise rigtig mad og drikke vand af en kop :)
Fortsat held og lykke med jeres projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske