Svar: Kan det være grødtid?
3. januar 2011
Alder:
4 mdr.
Kære Helene
Det lyder umiddelbart som om at jeres dreng er ved at være parat til skemad, det vil for mange være fint at starte netop omkring 5 måneders alderen og det kunne godt lyde som om at jeres dreng har brug for lidt ekstra.
Det er vigtigt at han er i stand til at holde hovedet, følge maden med hovedet og med øjnene og interesserer sig for den mad I spiser - åbner munden, når I giver ham d-dråber på en ske kan også være et godt tegn og så er det også vigtigt at hans mave fungerer. Det lyder som tilfældet hos jer :)
Jeg vil foreslå jer at starte om dagen, fordi det er min erfaring at det giver mere urolige nætter, hvis man starter op om aftenen. Mange tror, at hvis de starter med at give grød og følger efter med flaske, så vil barnet sove ekstra godt om natten. Men ofte sker det, at barnets mave arbejder på højtryk for at nedbryde den faste føde, som jo er nyt for barnet at få og det betyder stor uro i maven og dermed stor uro i søvnen.
Mit forslag er derfor at man starter op formiddag eller frokost og det er en god idé at starte med lidt grød. Det skal være grød uden gluten, det vil sige risgrød, majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød eller quinoagrød. De to første grødtyper er meget milde og meget linde i konsistensen, så de er gode at starte med, de andre kan så gives hen af vejen som variation, de laves ofte på flager og har derfor en mere "fnugget" konsistens.
Stille og roligt kan også varieres med lidt for skellige frugtmos som topping på grøden. Det er med til at give ny smag, det gør maden mere interessant og så er det også med til at holde maven igang naturligt. Frugtmos kan købes på glas, beregnet til babyer eller man kan lave det selv. Sålænge jeres dreng ikke er ældre, bør I give ham kogt frugt eller bærmos, ikke mos af friske frugter og bær.
Det vil være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor jeres dreng får skemad når han vågner af en lur, vand af kop sammen med sin mad og så får mælk inden han skal sove igen. Det vil gøre at I atter kommer tilbage til rytmen med netop at få mælk at sove på og dermed også kunne sove bedre og længere. Hvis han får mælk når han vågner, så vil han naturligt ikke kunne sove særligt længe, fordi han så vil vågne og være sulten igen. Så skemad når han vågner og mælk inden søvn er godt at arbejde hen imod.
I starten skal han kun have smagsprøver og det vil være rigtig godt at give ham 4-5 skefulde og ikke mere. Hans mave skal lige have lov til at følge med. Det er vigtigt at han får samme mængde mælk som han plejer, skemaden kommer ud over det vanlige indtag. Stille og roligt øges han i mængde og når han kan spise en lille dl uden problemer, åbner munden, spiser, synker osv. og maven fungerer med det, så kan I begynde at give ham to gange dagligt - frokost og aften.
Jeg anbefaler altid at man giver 3/4 dl. to gange dagligt i stedet for 1½ dl. en gang dagligt. Det giver for det første plads til variation, fordi han vil få grød til frokost og så er det hensigtsmæssigt at begynde med grøntsagsmos til aften, og derudover vil han blive mættet bedre over døgnet, han vil stadig få dækket sit mælkebehov og det vil ofte også være med til at holde maven bedre igang. Samtidig har det stor betydning for hans rytme og dermed også for hans søvn.
Et forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød, starter med små smagsprøver og øges så stille og roligt i mængde, der varieres hen af vejen med lidt forskellig frugtmos som topping. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 (tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur han tager)
Eftermiddag 16-17: Flaske
Sover dagens 3 lur, som ofte er den kosteste lur, ofte kun en powernap på ½ times tid.
Aften 18: Her introduceres 2. skemåltid, når han er godt igang til frokost og der gives her grøntsagsmos. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30 (tidspunktet varierer igen efter hvor sent 3. lur ligger
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Mange børn vil have brug for flaske midt nat.
Nogle børn trives også med flaske kl 20, 01 og 06 og det er også helt fint.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt på vej og giver jer idé til, hvordan I skal komme videre. Se også babykøkkenet her på siden og få lidt inspiration :)
Rigtig god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske