Brev:
Vi er næsten i mål med puttemetoden
3. januar 2011
Alder:
10 mdr.
Vi er næsten i mål med puttemetoden
Kære Helen.
Som altid har dine råd ramt plet og derfor kommer jeg til dig igen :-)
Vores datter vågner nu kun 1-2 gange og kan ofte bare lægges ned og sove videre, eller lægges ned efter en kort tur rundt i stuen i fars arme. Hun er vænnet helt fra at skulle ammes for at falde til ro.
"Problemet" er nu, at hun er blevet vænnet til at skulle vugges til ro i hans arme, før hun kan lægges til at sove. Hun falder ikke i søvn, men bare til ro i hans arme. Han har efterhånden lige så ondt i ryggen som mig, fordi hun er så tung. Hun bruger hverken sut eller nusseklud.
Det er stadig far der putter hende og hjælper hende videre i søvnen om natten, da hun således ikke bliver mindet om amning og fordi han er så god til det. Hans barsel slutter om 3 uger og vi håber at det inden da er lykkedes os at have en datter, der kan lægges lysvågen i sin seng efter flasken og selv lægge sig ned og falde i søvn.
Så det jeg vil spørge dig om er, hvilken puttemetode der egner sig bedst til vores datter i nuværende situation.
Sådan ligger landet:
Hun får en flaske ved putning og igen tidlig morgen med 150ml i hver. Hun kan ikke rumme mere ad gangen. (300ml i døgnet og ikke længere bryst).
Hun får flasken halvt liggende i fars arme i soveværelset og så går han efterfølende en (bøvse-)tur rundt i soveværelset og nogle gange i den mørke stue, hvis hun græder når flasken er tom. Når hun har bøvset og ligger hovedet på hans skulder og begynder at slumre, lægger han hende i tremmesengen (som står op ad vores seng med siden fjernet).
Hun er vågen og giver ofter et lille piv fra sig når hun rører madrassen, men bliver hurtigt beroliget af hans hånd og shh og falder så i søvn, når hun har vendt sig om på siden.
seancen tager 5-10min.
(Omkring midnat kan hun så vågne halvt op, sætte sig op og græde meget. Måske pga mareridt og kan ikke bare lægges ned igen. Så går han rundt med hende i stuen til hun er faldet til ro og lægger hende så ned igen.
Andre gange skal hun bare lægges ned og så sover hun videre med det samme.
Andre gange igen, efter ca 3 timers søvn, sætter hun sig igen og igen op i samme bevægelse som hun bliver lagt ned, og de to kan så få lang tid til at gå med dette. )
Hvilken puttemetode anbefaler du?
Vi har talt om op-ned efter flasken, men mens hun er helt vågen og ikke bare slumrende som nu.
Skal han blive siddende ved siden af sengen mens hun mosler rundt og forhåbentlig til sidst lægger sig ned? Skal han "ignorere" hende mens han sidder ved siden af tremmesengen? sige shh?
Hun er en glad vildbasse, der hopper og danser i sin seng og udstøder enorme ivrige hyl og vil lege med os.
Hun bliver dog ked af det efter noget tid og skal op i armene og trøstes.
Det er endnu ikke sket at hun selv lægger sig ned og falder i søvn.
Skal han (evt vi) starte med at gå lidt rundt i lejligheden mens hun sidder i sin seng, så hun kan se og høre os, men ikke tror at det er legetid? Hun kan se ind i stuen fra sin seng.
Vi putter hende ved 21-tiden, da det passer bedst til hende. (sover ca. 21- 8:30) og to lure i løbet af dagen. Ikke på faste tider, men afhængig af dagens aktivitetsniveau.
Hvordan bør dagen se ud mht middagslure og måltider nu?
Vi tror at det kan lykkes ret hurtigt, hvis vi bare rammer den rette metode fra starten.
Jeg glæder mig til at høre fra dig igen igen.
Kærlig hilsen
Nadja