Svar: Min tykke baby
4. januar 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Anne
Når man selv tidligere har haft problemer med overvægt, så er man naturligt ekstra opmærksom på, at dette ikke skal ramme ens barn. Men det er stadig rigtig vigtigt at Fia får ekstra fedt, hun bør ikke sættes på fedtfattig diæt, men skal have energiberiget sin mad ekstra, så længe hun er under 1 år.
Det handler om at hun skal vokse og udvikle sig rigtig meget og hun vil naturligt ikke kunne spise så store mængder mad, som hun reelt har behov for, for at kunne få sit energibehov dækket. Samtidig har hendes hjerne brug for fedt, for at udvikle sig og det er vigtigt at sikre hende dette på forskellig vis.
For hun skal naturligvis spise sundt og tilbydes sunde fødevarer. Hun skal have grød lavet på modermælkserstatning eller med lidt sødmælk og fedtstof og hun skal stille og roligt have mad, der tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad. Det er vigtigt at hun får kød og fisk hver dag. Kød giver hende vigtige proteiner (kroppens byggesten) og hun skal have fisk, fordi hun har brug for de essentielle fedtsyrer der findes i netop fisk (Omega-3). De har betydning for hendes nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).
Det er rigtig dejligt at du ammer, du må have en god og næringsrig mælk og det er fint at du lige nu arbejder på at skære ned til ca 4 amninger dagligt og erstatte med lidt mellemmåltider i stedet. I takt med at din datter bliver bedre til at drikke af en kop og spiser større og større mængder mad, vil det naturligt også blive lettere at skære ned i amning, - modsat, er det også vigtigt ikke at amme så meget, at hun ikke vil spise, fordi maven er fyldt med mælk :)
Det er derfor en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor hun får skemad når hun vågner af en lur og ammes inden hun puttes.
En plan for dagen til en pige på 7 måneder ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød (lavet med mme eller sødmælk og fedtstof), vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk (laver du det selv, så bruges igen mælk og fedtstof), suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur hun tager
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med lidt af jeres mad, det kan være en kartoffelbåd, et stykke kogt blomkål, broccoli eller lignende at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Så din datter har altså brug for smør/olie i sin mad, med mindre du laver det fuldstændig på modermælkserstatning og det anbefales at du giver sødmælk til hun er et år og ikke letmælk. Hun skal have de sunde fedtstoffer (f.eks. fra fisk) og hun skal spise sundt, ikke fyldes med sukkerholdige fødevarer, saftevand og lignende. Hun skal spise fiberholdigt brød, drikke vand, spise grøntsager, kød, fisk osv.
Du skal ikke forvente at hun bliver ved med at tage på i samme hast, netop fordi hun nu begynder at spise mere selv, spiser hun også anderledes. Hun får som du skriver også mere og mere fornemmelse for sult og mæthed og hun vil naturligt også begynde at bevæge sig mere og forbrænde sin mad på en anden måde. At hun vejer 10 kg nu er helt okay, det kan sagtens tænkes at hun vejer 12 kg når hun er 1 år og det vil være super :)
Håber du hermed har fået lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke med hende - ja med begge dine piger :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske