Brev:
4 år og urolige nætter
4. januar 2011
Alder:
4 år, 4 mdr.
4 år og urolige nætter
Hej Helen
Så har vores lille familie igen brug for en sparring fra dig. Det handler om nattesøvnen for min dreng på knap 4½ år. Jeg har tidligere skrevet til dig ang. dette. Sidst i oktober 2009.
I grove træk ser situationen pt. sålledes ud:
kl. ca. 19.30 faste putteritualer (nattøj på, børste tænder, tisse af, lidt vand at drikke, godnathistorie i stol på eget værelse, puttes i egen seng med sit sovedyr og hvor vi nu skal sidde hos ham og holde ham i hånden til han sover, falder i søvn i løbet af ca. 15 min., vi lader døren stå på klem og lyset uden for døren være tændt - det forbliver tændt hele natten)
Mellem kl. 23 og 24 kommer han ind til os og sover på en madras vi har liggende på gulvet lige ved siden af vores seng (v. mor). På trods af han ligger på madarssen, vågner han efterfølgende 3-5 gange og beder om at holde i hånd og til tider nusses over håret.
Vi har haft madrassen liggende hos os gennem de sidste 4 måneder, fordi han inden da vågnede op til 10 gange om natten. Vi fik ingen søvn ligesom han heller ikke gjorde. Vi får slet ikke sovet, hvis han ligger imellem os i vores seng da han ligger helt vildt uroligt.
Det jeg tænker er, at jeg synes det hele tiden går den forkerte vej. Vi må hele tiden lave nye tiltag, som går i retning af at han har mere og mere brug for os. Vi har derfor brug for nogle gode råd om hvordan vi kan få vendt det hele igen? Da han var mindre faldt han i søvn af sig selv uden problemer og sov igennem.
Han er hos sin far hver anden weekend, hvor de sover i samme seng og der sover han for det meste igennem.
Venlig hilsen
Rikke