Svar: 4 år og urolige nætter
4. januar 2011
Alder:
4 år, 4 mdr.
Kære Rikke
Nu kender jeg jo kun dig og jeres familie ud fra de breve du tidligere har sendt mig, jeg kender ikke din drengs far, kender ikke jeres indbyrdes forhold, ved ikke hvordan I egentlig har det ...
Men min umiddelbare tanke er, at du nok skal indstille dig på at du har en ekstra tryghedssøgende dreng og at hans store behov for at vide at du er der, behov for at mærke din hånd om natten er et behov, du skal give sikre og lade ham få. Det er okay, også selvom du føler at det går lidt den forkerte vej.
Jeg tænker at der må være nogle ting i hverdagen som gør, at jeres dreng søger denne ekstra tryghed og da det er begrænset, hvor meget jeg kender jer, så kan det være svært at sige, hvad det præcist kan være, men jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig :)
Det kan være det svære skift som naturligt ligger mellem at skulle flytte mellem mor og far. Det kan handle om at han har svært ved at skifte situation, svært ved de forskellige regler som er i de to hjem, at han har svært ved at agere i to forskellige verdener...
Det kan også handle om at han er blevet storebror og at det er svært for ham at skulle dele lillesøster med mor og med mors mand. Det kan være svært for ham at finde sin rolle i jeres familie, finde ud af hvem han er, hvad han står for og føle at han har værdi og er noget særligt. Lillesøster er jo altid hos jer, men han skal til sin far. Hun har weekender alene med jer, han har jer aldrig for sig selv, hun er der altid ...
Det kan også handle om alder, udviklingen han går igennem. Mange børn har mareridt, mange børn er bange for mørke, mange børn vil naturligt søge deres forældre i denne alder. Han kan mere og mere skelne fantasi og virkelighed og bliver bedre til det, jo ældre han bliver. Men det betyder også at hans drømme nu kan ændre karakter og kan blive mere uhyggelige med monstre, spøgelser og andet...
Han kan reagere på ting der sker i børnehaven, legekammerater, konflikter, ekstra krav der stilles til ham og til selvstændighed. Han kan godt være ekstra tryghedssøgende fordi der er noget i børnehaven, som er svært for ham at tackle ...
I skal naturligvis overveje om der også kan være vane i hans opvågninger. Er han renlig? Det kunne godt tænkes at han skal tisse sen aften omkring midnat og derfor vågner. Hvis I er igang med renlighed eller han er renlig, så kunne I forsøge at følge ham på toilettet når han vågner sen aften og derefter guide ham ind i egen seng igen. Så han stille og roligt lærer at gå den anden vej, når han vågner og på den måde kommer væk fra per automatik at søge soveværelset.
Prøv også at tale med ham om, hvorfor han søger jer om natten. Prøv om I kan få ham til at sætte lidt ord på, hvad det er. Måske siger han "jeg vil også bare gerne sove sammen med en anden, ligesom I gør" - det er hørt fra fireårige før og det er naturligvis et helt reelt ønske. Ville I selv bytte?
Jeg synes det er rigtig godt at I giver ham lov til at komme ind på en madras på gulvet, når han har brug for det og giver ham den tryghed. Naturligvis har jeg forståelse for at I også gerne vil have soveværelset for jer selv - men hvis han føler sig alene, hvis han føler sig ensom i sin seng, så kunne en løsning måske også være at han og lillesøster sov sammen ...
Prøv om ikke han kan sætte lidt ord på, hvad han har brug for, for at kunne sove hele natten på sit værelse. Finder du årsagen er I naturligt også tættere på en løsning :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske