Svar: Amning inden sengetid
4. januar 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Marianne
Tak for dit brev og din beskrivelse af hvordan din dreng falder i søvn og sover i løbet af natten.
Som du beskriver det, så ser jeg ikke umiddelbart problemer i at han ammes inden putning. Det er helt naturligt at børn har brug for brystet til at finde ro og overgive sig til søvnen og man må meget gerne amme som du beskriver. Det der er vigtigt er, at han netop lige når at registrere hvor han bliver puttet og ved at han skal sove i sin seng.
Det bliver først problematisk, hvis han begynder at være så afhængig af brystet at han ikke kan sove uden at du giver ham brystet hver gang. Men det lyder ikke til at være tilfældet hos jer, det lyder umiddelbart som et reelt behov.
De fleste børn har brug for 3 amninger i døgnet, når de er 9 måneder gamle og disse amninger kan meget fint ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Det kan således fint være amningerne om dagen der forsvinder først, her stilles behovet for væske af vand af kop og behovet for føde af rigtig mad.
I 10 måneders alderen vil det ofte være passende at amme 2 gange i døgnet og hos jer kunne de to amninger fint ligge når han puttes til natten og så igen sen aften. Om morgenen springes amningen så over og han starter i stedet for dagen med morgengrød.
I nyder begge amningerne som det er lige nu og du synes putningen fungerer. Det er godt. Man skal ikke ændre noget som i princippet fungerer godt for både mor og barn og amningen fungerer godt for jer. Han er som du skriver, ikke afhængig af brystet for at sove om natten - fint :)
Jeg synes du skal tage det helt roligt. Det vil være rigtig fint at du stille og roligt får trappet amningerne ned i takt med at han bliver ældre, du skal naturligvis sikre dig at han både spiser og drikker nok i løbet af dagen, så han ikke søger brystet ekstra om natten, fordi han reelt mangler mad og væske. Men afhængighed er lige nu ikke et problem og du skal finde roen i at det som føles til at virke, naturligt er rigtigt og godt :)
Han er i separationsfasen og har naturligt ekstra behov for at mærke dig, vide at du er ham nær og her søger han dig naturligt. Det der er vigtigt er at du netop luller ham til ro med kærtegn, lægger en hånd på ham osv. så han hjælpes videre ved at mærke dig og ikke ved konsekvent at få bryst hver gang. Så det du gør, lyder fint :)
Håber du hermed har fået lidt mere ro med på vejen, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske