Svar: Flaske og MME skift
4. januar 2011
Alder:
2 mdr.
Kære analyserende tvillingemor :)
Nan produceres af Nestle, Allomin produceres af Semper. Der kan godt være lidt forskel i indholdstofferne og i smagen alt efter, hvilket produkt man vælger - men som udgangspunkt er produkterne lige gode. Hvad man vælger bør afhænge af, hvad der fungerer bedst for barnet, hvad barnet har lyst til at spise og trives med.
Der er meget høje krav til modermælkserstatninger og fremstilling af dette i Danmark og derfor har vi ikke dårlige erstatninger her i landet. Modermælkserstatning er den bedste ernæring for barnet, når og hvis modermælk ikke er muligt/tilstrækkeligt.
Der findes erstatninger som anbefales specifikt til børn med tendens til træg mave. Det kan være NAN HA eller det kan være syrnet allomin eller syrnet modermælkserstatning fra Beauvais. De kan hjælpe på barnets fordøjelse og modvirke hård mave hos nogle børn - der er ikke garanti :)
Luft i maven forbindes normalt med flaskesutten og måske kan det hjælpe dig at skifte til en anden sut. Der findes flaskesutter som i følge producenten forebygger kolik. Flaskesutterne er designet så der kan passere luft ind og ud af flaskesutten, så al luft ikke havner i barnets mave sammen med mælken. Avent og Pigeon laver blandt andet dette.
Hvis du vælger at forsøge dig med forskellige typer erstatning, så vil det være en god idé at skifte over stille og roligt. Det kan her anbefales at skifte en flaske af gangen. Det betyder at hvis du lige nu giver 8 flasker dagligt, så kan du lade de 7 flasker være vanlig erstatning og 1 flaske ny erstatning, i morgen kan du så give 6 flasker vanlig erstatning og 2 flasker ny erstatning osv. så du stille og roligt kommer over på det som virker for jer.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske