Svar: Rytme for 8 ugers twins
4. januar 2011
Alder:
2 mdr.
Kære tvillingemor
Dine børn er stadig så små, at det er begrænset, hvor meget du kan forvente omkring fast rytme og struktur. Det er vigtigt at de stadig får lov til at regulere deres behov for søvn og dagene vil naturligt være forskellige - nogle dage sover de længere lure, andre dage kortere lure og den fleksibilitet skal der være plads til :)
Det du kan arbejde lidt på nu er et fast putteritual. Du kan indføre små faste rutiner i forbindelse med det at skulle sove. Det kunne f.eks. være at blive skiftet, får rent tøj, få mælk, en sut og blive svøb og puttet med en putteklud. Det kan være bestemt måde du netop svøber og putter på, bestemte ord, måden du kærtegner på, luller børnene til ro på.
Det kan være ganske fornuftigt netop i 2 måneders alderen at indføre små ritualer, som på sigt vil blive genkendelige og forberede barnet på at det nu er sovetid. Hvis du indfører ritualerne nu, så vil dine børn naturligt i 3-4 måneders alderen fornemme, at når de skiftes, får mælk og puttes i voksipose eller lignende med en klud, så er det sovetid.
Det er netop i 3-4 måneders alderen at du begynder at kunne arbejde på lidt mere fast struktur og lidt mere faste tider for søvn om dagen. De fleste børn vil i den alder trives rigtig godt med 3 lure om dagen - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen og her vil det hjælpe, hvis du allerede har fået indført lidt ritualer, genkendelighed, når de puttes.
I takt med at de bliver ældre, begynder med skemad osv. vil der komme endnu mere rytme. Det vil være hensigtsmæssigt at de har en rytme, hvor de får skemad når de vågner og mælk inden de skal sove igen ... så på den måde arbejder tiden og deres alder også for dig/jer :)
Lige nu vil det altså være rigtig godt at du indfører lidt faste rutiner omkring putning, faste ritualer og det vil på sigt også hjælpe jer til at få lidt mere struktur på dagen :) Du er nødt til at lade dem sove, når de viser behov herfor og må være fleksibel i forhold til at de nogle gange sover længere og andre gange kortere tid.
Du kan godt arbejde på at de sover i hvert fald en lang lur i løbet af dagen, det kunne være deres middagslur. Det vil være helt fint at du her indfører at trille dem en tur i barnevognen, fordi børn erfaringsmæssigt sover godt på denne måde. Det at gøre dette fast i en periode kan godt påvirke deres indre ur, så de naturligt selv begynder at føle behov for at sove længere midt på dagen og det kan gøre at I på sigt også får mere rytme og at de bliver mindre overtrætte om aftenen.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske