Svar: Mælk og væskebehov
4. januar 2011
Alder:
11 mdr.
Kære madmor
Vær opmærksom på at det er ligeså uhensigtsmæssigt at komme sutten i munden på jeres dreng som brystet. Han kan blive ligeså afhængig af sutten og af at I giver ham den. Så hvis han kun kan beroliges med sut, så prøv at lære ham at finde den selv, så han ikke er afhængig af jer også :)
Med hensyn til mælkebehov, så anbefales det at han får ca 500ml mælk dagligt alt incl. Det vil sige den mælk han får hos dig, af flaske, den mælk der kan drikkes af en kop, en portion yoghurt, sovs osv. Det hele tælles med.
Han må gerne få lidt sødmælk af kop og efter 1 års alderen gives der letmælk i stedet. Det kan godt være at han bedre kan lide smagen af letmælk, det er set før :) Det anbefales at han får mellem 350-500ml mælk dagligt efter et års alderen. På den måde dækkes hans behov for kalk bedst. Når amningerne trappes ned og flaske ikke længere gives, så vil det normalt være nødvendigt at få mælk af kop/glas, for at nå op på et passende indtag. Men så længe du både ammer og også giver mme af flaske om aftenen, så behøver han måske ikke mælk af kop også, men kan nøjes med vand.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7.30-8: Øllebrød med mælk, vand eller mælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør - bag f.eks. havregrynsboller, opskrift finder du i babykøkkenet her på siden, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, makrel, tun, rognguf. Suppleres med kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, kogte ærter, majs og gulerod, ½ hårdkogt æg, lidt rejer osv. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, en portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys, frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Aften 18: Familiemad, helt almindelige børnevenlige retter, ris med sovs, pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, fiskefrikadeller, almindelige frikadeller, fiskefilet, laks fra ovnen. Der skal være grøntsager af forskellig slags og der skal være sovs - det er vigtigt med variation, forskellige krydderier og også netop sovs til maven. Vand eller mælk af kop.
Suppleres gerne med en godnatgrød som en del af putteritualet
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 24: Ammes og sover herefter uden mælk
Hvis ovenstående tilbud om mad ikke er nok til at holde maven igang naturligt og jeres dreng ikke trives med laktulose, så kan I tale med jeres læge om at forsøge med movicol. Det kan gives på skemad, men det kan også gives i flaske opblandet i vand. Det i sig selv kunne jo være en idé, fordi det så giver jeres dreng et større væskeindtag helt naturligt ...
Jeg håber ovenstående hjælper videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske