Brev:
Putning og sove i egen seng
4. januar 2011
Alder:
12 mdr.
Putning og  sove i egen seng
Kære Helen
Tusind tak for dit svar på mine spørgsmål ang. amning og vuggestuestart. Jeg er altid meget glad for dine svar.
Vores dreng startede i vuggestuen sidst i oktober sidste år, og det er i det hele store gået fint, så det er rigtig dejligt. Det gør det nemmere for mig at tage på arbejde om dagen. Han har været vant til at komme i institutionen, når vi har hentet hans storebror, så det har sikkert gjort, at det ikke var så svært. Vores store dreng er også sød til at løbe ned i vuggestuen og sige hej til ham.
I mit sidste brev spurgte jeg også lidt til putning, men vi har lige brug for at dele lidt tanker med dig i forbindelse med at putte til nat.
Et par uger før jeg startede med at arbejde, begyndte min kæreste at putte vores dreng, når han skal i seng om aftenen. Jeg ammede ham først, og min kæreste puttede ham så. Han blev meget ked af det, når han blev puttet i sin seng - rejser sig op og står og græder. Så det er nu blevet sådan, at han gennem nogle måneder bliver lagt i vores seng, hvor min kæreste sidder med ham. De starter med, at vores dreng leger lidt, og når han så er træt, lægger han sig til at sove. Min kæreste falder så gerne i søvn ved siden af ham – han har prøvet at lægge ham ned i hans egen seng, men han vågner for det meste, når han bliver lagt i sin egen seng og bliver ked af det.
Nu hvor han har været i vuggestuen i er par måneder og virker til at trives der, kunne vi godt tænke os at lære ham at sove i egen seng. Vi ville ikke gøre begge ting på samme tid - vi kunne derfor godt tænke os lidt gode råd fra dig i den forbindelse, da det er meget svært for os, når han græder, og vi – især jeg – får lyst til at fortsætte med, at han sover i vores seng. Men det gør, at min kæreste også går ret tidligt i seng, fordi vi som sagt ikke rigtig kan flytte ham.
Jeg har læst lidt i din brevkasse vedr. at falde i søvn selv, og umiddelbart tror jeg ikke, at vores dreng mangler tryghed? Jeg har nogle gange dårlig samvittighed over, at vi får puttet ham lidt for sent i forhold til, hvor træt han er. I vuggestuen kan han godt sove ca. 3 timer til middag, og nogle dage sover han så ikke yderligere, eller han sover måske ca. en halv time, mens han bliver ammet.
Nogle dage bliver han også ammet, inden han sover, men jeg synes ikke, at han drikker så meget på et tidspunkt - andre dage får han lidt grød og vand eller mælk af kop, inden han bliver lagt i seng. Mange gange bliver den halv ni eller ni, før han kommer i seng, så det prøver vi at være meget opmærksomme på - altså at han ikke bliver overtræt.
Tror du, det kan virke forkert på ham, at jeg siger godnat til ham og går ud af soveværelset, hvor min kæreste så tager over?
Jeg tager tidligt på arbejde om morgenen, så jeg kan hente tidligt, så det er ikke hver dag, at jeg ser vores drenge, inden jeg tager af sted om morgenen. Måske virker det brat på ham, at jeg så ikke er der, når han skal sove? Vi vil så gerne give ham en rigtig god putterytme, så vi håber, at du måske igen kan hjælpe os lidt på vej.
Kærlig hilsen
Anne