Svar: Putning og sove i egen seng
4. januar 2011
Alder:
12 mdr.
Kære Anne
Nogle gange fungerer det rigtigt godt at mor starter med at amme og far så tager over, går i soveværelset og putter. Men andre gange kan det faktisk komplicere tingene mere end det gavner ...
Det at skulle gå i seng og skulle overgive sig til søvnen betyder adskillelse fra forældrene, og det er naturligt svært for små børn. Derfor er det en god idé at lade putterutinerne foregår i det værelse, hvor han forventes at sove. Hvis du ammer et andet sted og derefter går til værelset, så er der en risiko for at han oplever det at skulle i seng som noget ubehageligt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og signalerer detved at nu slutter det dejlige og i stedet starter "den forfærdelige" separation.
Det samme sker måske, hvis han ammes og falder til ro hos dig, gives til far og ligesom igen skal falde til ro og du så går fra ham. Ikke at far er forfærdelig for det er far bestemt ikke, men selve skiftet kan godt forvirre unødigt og det kan godt være det der gør, at jeres dreng protestere over at blive puttet i sin seng og foretrækker at være i jeres seng. Så selvom mor går og ikke er der, så er far der og far er også tryghed og nærhed og han kan bedre mærke far i dobbeltsengen end han kan, hvis han skal være i sin egen seng ...
Jeg vil foreslå at I forsøger om du ikke både kan amme og putte i en periode. Far kan f.eks. være den der bader om aftenen, frotterer jeres dreng godt i håndklædet, måske smører ham med lidt creme, giver ham lidt massage, giver ham ren ble og nattøj på osv. så de to også har noget sammen om aftenen og mor er så den der ammer og den der putter. Am ham i værelset, hvor du forventer han skal sove, lad ham få mælken, finde roen og put ham så fra din favn og ned i sengen imens du stadig er der, holder ham i hånden, siger sssh-sshh eller lignende, måske synger en lille godnatsang.
Min tanke er at jo mere far gør de andre ting, jo mere naturligt vil han også kunne fortsætte ritualet, give jeres dreng lidt mælk af en kop (i stedet for amning) og på den måde overgå til at han putter i stedet for dig. Samme metode, sidde lidt med ham, evt. læse lidt osv. men sørge for at jeres dreng kommer over i sin seng lige inden han falder i søvn. blive der, læse lidt videre, holde ham i hånden osv. så han stadig mærker at far er der for ham, passer på ham, men så far ikke også ligger og sover ... (arme mand, han må være træt :))
Det er naturligt at jeres dreng har brug for at se jer, for at kunne falde til ro og overgive sig til søvnen. Han er stadig så lille at han ikke forstår, hvor I er, når I er ude af syne. Hvis I går fra ham, føler han sig forladt og alene.
Det lyder for mig som om at jeres dreng lige nu har brug for mor, netop fordi han jo skal være adskilt fra dig i løbet af dagen og via amningen naturligt er meget tæt forbundet med dig. Det at blive ammet og puttet af dig, er derfor et naturligt behov for ham og det synes jeg I skal anerkende. Jeg har dog også helt klart fornemmelsen af at han begynder at kunne undvære dig og brystet mere og mere og at far kan tage mere og mere over, for når de to putter sammen i dobbeltsengen går det fint uden mor - det er når han skal i egen seng, at det er svært.
Mit forslag er derfor at I lader mor være lidt mere på banen for at han lærer at sove i egen seng og føler sig tryg ved dette og så stille og roligt kan far så igen tage mere og mere over. Brystet erstattes af mælk af kop og mor erstattes af far, men en ting af gangen :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske