Brev:
Sociale relationer
4. januar 2011
Alder:
4 år
Sociale relationer
Hej
Jeg er noget bekymret for Katrine.......
Først lige lidt opdatering på hendes/vores baggrund. Katrine er tvilling, født 7 uger for tidligt. Tiden som baby forløb fint, hun blev ammet til hun var 15 mdr, kom i dagpleje 16 mdr gammel, da hun var 2½ blev hun storesøster og hun startede i børnehave som knap 3 årig.
Hun har altid været en rigtig sød og nem pige, som er forholdsvis nem at tale til fornuft. Vi har sjældent voldsomme konflikter med Katrine. Hun er meget nysgerrig og vil gerne deltage i alt / forstå alt hvad vi laver. Jeg synes, hun er dygtig på mange områder, til at skære grøntsager, klippe, puslespil, hun kan bogstaverne, kan høre en del forlyde, kan tælle til 39 uden hjælp, selvkørende med tøj, "læser" mange bøger for os, øver sig i at skrive, er ved at have styr på højre og venstre, god til at formulere sig frem for at skrige/slå/græde osv
Men men men når det kommer til legekammerater er hun endnu ikke rigtig kommet i gang. Hun er glad for børnehaven, og glad for de voksne derhenne. Når der er voksenstyrede aktiviteter er hun i sit es, hun elsker opgaver af enhver art.
Desværre er fri leg ikke noget for Katrine. Hun kan simpelthen ikke finde ud af det. Hun betragter, hvad de andre børn laver, vimser lidt rundt, men kommer sjældent med i en leg. Som noget helt nyt, er hun begyndt at klage over, at hun ikke har nogen at lege med - det har tilsyneladende ikke generet hende før (hænger måske også sammen med at hendes tvillingebror for alvor har fået sig en bedsteven, som han leger med privat også). Vi har flere gange talt med hendes primære pædagog herom, og det viser sig, at der ofte er børn, der henvender sig til Katrine for at lege, men hun siger nej. - Hvorfor gør hun det? (hun kan ikke selv forklare hvorfor).
Når vi privat er sammen med venner/familie med jævnaldrende børn, er billedet det samme. Katrine zapper lidt til og fra, søger meget os voksne og har svært ved at få gang i en god leg.
Herhjemme kan hun og hendes tvillingebror dog sagtens lege gode lange lege uden voksne, men kan Katrine vælge, laver hun helst noget sammen med os.
Intellektuelt er vi slet ikke i tvivl om at hun er godt med, men hvordan hjælper vi hende i gange med at lege med de andre børn????? Og hvorfor er det sociale så svært for hende? Hendes tvillingebror har slet ikke de problemer. Kan det være en følge af for tidlig fødsel?
Venlig hilsen
Sonja