Svar: Jeg er noget i tvivl om, hvor meget mad min søn skal have
4. januar 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Karina
Tak for dit brev og din plan for dagen :)
Det lyder som om at Noah er glad for skemad og nyder at kunne spise. Det er rigtig dejligt, det skal du være glad for og du skal virkelig udnytte, at han har så stor lyst til at putte i munden. Faktisk vil det være rigtig godt, hvis du kunne give ham lidt flere måltider i løbet af dagen og så måske lidt mindre af gangen, så han får lidt mere variation. Jo mere forskelligt du kan give ham, jo mere forebygger du også kræsenhed senere hen.
Samtidig er det også vigtigt at han får mange små måltider dagen igennem, for at få mad nok og netop for at opnå god mæthed. Derudover anbefaler jeg at børn i 7 måneders alderen får fire flasker dagligt og at disse fire flasker ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det giver både en roligere nattesøvn, men det giver også et bedre indtag af både mælk og mad så man er sikker på at behovet bliver dækket.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 5: Flaske og sover herefter lidt videre
Morgen 7-7.30: Havregrød (obs - den bør lavet på sødmælk eller mme), vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, vand af kop. Må naturligvis gerne få sin movicol her ...
Puttes til formiddagslur
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være grøntsagsmos/middagsret fra glas. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur som nu
Eftermiddag 15.30: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være lidt ris med sovs, indmaden af en frikadelle eller lidt laks fra ovnen der moses ned i grøntsagsmosen, vand af kop. Suppleres også her med brødskorper eller lignende at gumle på.
Puttes til natten med vælling ca kl 20 som nu
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig
Som du kan se ligger der altså flere forskellige måltider i løbet af dagen i min plan og stadig er der også plads til fire flasker - dog på ydertidspunkterne, hvilket godt kan være med til samlet at give jer mere ro om natten. Det er jo en stor dreng du har dig, med godt 10 kg, har han brug for meget mad og meget væske :)
Rugbrødshapsere vil de fleste børn være klar til omkring 8 måneders alderen og de kan i starten gives som supplement til grøntsagsmos til frokost.
Vær opmærksom på minimælk - det anbefales faktisk først til børn omkring 3 års alderen. Din dreng bør få modermælkserstatning eller sødmælk. Når han bliver 1 år, kan han få letmælk og letmælksprodukter men minimælk, skummetmælk og kærnemælk anbefales først fra ca 3 år :)
Håber du her er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske