Svar: Mad til 10 måneders barn
5. januar 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Inger
Tak for dit dejlige korte og præcise spørgsmål - jeg skal prøve om jeg kan besvare ligeså kort og præcist :)
En normal portion ligger på 1-2 dl. Nogle børn spiser meget, andre spiser lidt og det vigtigste, med den alder din datter har er, at hun spiser og har lyst til at spise - mere end hvor store portionerne er. Det er bedre at spise lidt og tit.
Det er også vigtigt at hun spiser varieret og det betyder at det vil være meget fint at hun både skal have grød og mos men også mad i stykker. Og her gerne varieret mad, og mad som tager udgangspunkt i den mad I andre spiser. Det er f.eks. meget fint at hun spiser ½ rundtenom rugbrød til frokost, men sammen med dette bør hun så også spise kogte grøntsager, pastaskruer, frikadeller osv. så hun får andet end bare rugbrød.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, frugtmos.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte ærter, majs, gulerod, godt kogte pastaskruer, lidt ris med sovs. Tilbydes stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), lidt fiskefilet, laks, eller andre rester fra aftensmaden. ½ hårdkogt æg, lidt avokadomos, rejer. Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, en portion tykmælk, A38 eller neutral sødmælksyoghurt med frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter som ris med sovs - boller i karry eller lignende. Pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), farsbrød, laks fra ovnen, fiskefilet osv. Der skal være mad i stykker og også gerne moset mad. Vand eller sødmælk af kop.
Suppleres gerne med en godnatgrød som en del af putteritualet
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Flaske
Det er bedst at give din datter grøntsager eller grøntsagsmos som supplement til frokost og ikke grød. Netop for at få variationen ind. Derfor også supplere med kød, fisk, pasta, ris osv. Grød kan hun få om morgenen og som godnatgrød og derudover får hun naturligt forskellige former for gryn, når hun tilbydes mellemmåltid i form af boller eller drys på yoghurt.
Hun har brug for 400ml mme dagligt til hun er 1 år, for at få sit jernbehov dækket. Derfor anbefales det at hun får sine to flasker og de kan meget fint ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen. Det anbefales at man komme mme i flaskerne og ikke sødmælk eller andet.
Sødmælk kan hun få lidt af via kop til maden morgen og aften. Sammen med lidt yoghurt og de 400ml mme dagligt, når hun op på ca 500ml som er det hun har brug for.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske