Svar: Grødstart - 5 mdr.
5. januar 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Juli-moder
Jo det er bestemt meget fint at begynde med grød omkring 6 måneders alderen. Det er ligesom det anbefales :)
Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." Citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005.
Når du begynder med skemad, så er det en god idé at starte med grød af ris, majs, hirse, quinoa og boghvede. Disse grødtyper anbefales fordi de er fri for gluten. Ris og majsgrød er en lind og fin grød i konsistensen, hvor grød af hirse, boghvede og quinoa ofte laves af flager og det giver en lidt mere fnugget konsistens.
I begyndelsen giver man kun 3-5 skefulde af gangen og der skal altid følges efter med mælk. For nogle børn er det meget svært at finde ud af teknikken, for andre går det fint, de åbner munden og spiser gladeligt den ene skefuld efter den anden. Men selvom din datter måske virker til at kunne spise meget, så skal du ikke proppe hende og lade hende selv styre det i starten. Det er vigtigt at du starter med få skefulde og stopper, så hendes mave har en mulighed for at følge med.
Bibehold den samme type grød et par dage og øg hendes indtag stille og roligt. Når det går godt, så prøver du med en ny type grød, så hun får lidt forskellig smag og du kan stille og roligt også begynde at tilbyde lidt frugtmos som topping for at variere smagen lidt mere.
Til alle skemåltider skal hun tilbydes vand af en lille kop, så hun lærer at drikke på denne måde og så skal hun have mælk præcis som hun plejer.
Start med skemaden om dagen, gerne til frokost og når det så kører godt, så tilbyder du hende lidt grøntsagsmos til aften. Det vil her være fint at tage udgangspunkt i de grøntsager I andre spiser og det vil være rigtig godt at starte med mos af f.eks. kartoffel og gulerod, hen af vejen kan du så komme blomkål, broccoli, squash og lignende i mosen.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner evt. med en ekstra amning, når dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød, der varieres stille og roligt mellem grødtyperne og ved at komme lidt frugtmos på som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang en formiddagslur hun tager
Eftermiddag 16: Ammes
Sover dagens 3. lur som ofte er en kort powernap
Aften 18: Grøntsagsmos, dette introduceres først, når skemaden om dagen fungerer. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Evt. amning
Det er vigtigt at starte stille og roligt op med skemaden og det er bedre at give 3/4 dl. 2 gange dagligt end 1½ dl på en gang. Dette fordi barnets mave bedre kan følge med, men også fordi det giver mulighed for at give barnet mere variation af fødevarer og så har det også den store betydning at det levner bedre plads til mælken. Det er nemlig vigtigt at mælkebehovet fortsat dækkes og at skemaden lige nu kommer ud over det vanlige indtag af mælk.
Håber du kan bruge dette videre, lad dig også inspirere af babykøkkenet her på siden :)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske