Svar: Flaskestart
5. januar 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Juli-moder
Det er korrekt at det kan være svært at lære børn at tage flaske, hvis de først er blevet rigtig glade for brystet - men der er ikke andet at gøre end at forsøge og da du skal begynde arbejde, så er det nødvendigt at du begynder at give flaske nu.
Det bedste du kan gøre er at starte med at malke lidt ud, så din datter får din mælk på flaske. Så skal hun kun forholde sig til at die/sutte på en anden måde, smagen vil være den samme, det vil være noget hun kender.
Flaske skal gives på det tidspunkt, hvor du normalt ville amme. Jeg har netop sendt dig en plan for dagen i et andet brev og der hvor der i planen står "amning", kunne i princippet også stå flaske. Du skal altså give hende en flaske i stedet for brystet.
Det vil være rigtig godt at erstatte en amning af gangen med flaske, således at hvis du normalt ammer 6 gange i døgnet, så vil det være fint at amme 5 gange og give en flaske, næste dag kan du så amme 4 gange og give 2 flasker osv. Indtil du kommer op på den mængde, som du gerne vil give. Der er jo ingen der siger at du behøver stoppe amningen helt, du kan f.eks. godt fortsat amme eftermiddag, aften og nat og din datter kan så få flaske om dagen, hvor du ikke er hjemme.
Det er en god idé at trappe ned som beskrevet, for at din krop kan følge med. Hvis du stopper med at amme fra den ene dag til den anden, vil du få brystbetændelse og store smerter. Din krop holder jo ikke op med at producere mælk, fordi du starter arbejde ... Så mælkeproduktionen skal nedsættes stille og roligt og det bliver den ved at du ammer færre og færre gange i døgnet. Vælger du så at amme f.eks. 3 gange i døgnet og give flaske 3 gange, så vil din mælkeproduktion tilpasse sig dette behov.
Du må prøve med forskellige flaskesutter, hvis din datter bruger en narresut, så vælg en flaskesut, som ligner den sut hun er glad for normalt.
Det kan være en fordel at far forsøger sig med flasken, fordi han ikke forbindes med amning. Det kan også nogle gange være bedre at det er mor og du kan sidde med hende som hvis du ammede eller du kan prøve at lægge dig med hende og lade hende ligge lidt med flasken ved munden - det kan nogle gange få barnet til at tage imod og acceptere den. I nogle situationer hjælper det at starte med at give brystet og så lirke brystvorten ud og erstatte med flasken.
Det kan også nogle gange hjælpe at tilbyde flasken, når hun er halvt sovende - derfor kan I evt. forsøge sen aften omkring kl. 23, hvis du plejer at amme deromkring. Så inden hun vågner helt, forsøge at give hende en flaske i munden og se om hun vil acceptere den og spise i søvne - det vil også hjælpe jer, i forhold til at du sikkert gerne vil kunne slippe for den sene aftenamning på et tidspunkt, fordi du naturligt gerne vil sove mere, når du nu skal til at møde frisk og veludhvilet på arbejde.
Nogle gange kan det også være en fordel at forsøge når hun ikke er alt for sulten. Hvis hun er meget sulten, så har hun simpelthen ikke tålmodighed til at koncentrere sig om den anderledes sutteteknik det er at spise af flaske kontra bryst og derfor gør det hende ked af det og hun forbinder flasken med noget dårligt. Det kan derfor være en bedre idé at forsøge med flasken når hun ikke er alt for sulten men måske mere har behov for en tørstslukker og så på den måde forsøge at vende hende til det.
Men under alle omstændigheder så er I nødt til at komme igang med at lære hende det nu og jeg håber det lykkes for jer. Der er ingen garanti .. nogle børn foretrækker den ægte vare og det kan man jo ikke fortænke dem i :)
Håber du kan bruge ovenstående råd videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske