Brev:
Putteproblemer efter nytår
5. januar 2011
Alder:
2 år, 2 mdr.
Putteproblemer efter nytår
Hej Helen.
Vores dreng på nu lidt over to år, har altid været let at putte og egentlig haft et godt sove hjerte. Vi har lagt meget arbejde i at komme dertil, og har lige fra starten været konsekvente mht. til putte-tider og at sove i egen seng.
Han har aldrig måttet græde sig i søvn - det har jeg aldrig kunnet bære, så har vi hellere villet rende frem og tilbage og give ham sutten og trøste. Det har dog været sjældent, at det har været nødvendigt.
Men nu har vi så haft nytårsaften, og jeg skal da lige love for at han blev bange for al den nytårs-krudt. Så bange at han efterfølgende har været noget nær umulig at putte i sin egen seng.
Nytårsaften lagde jeg mig med ham ved klokken 9 i vores soveværelse, efter utallige forsøg på at putte ham i sin egen seng. Han sov ret hurtigt, det var tydeligt at han var meget tryg bare man er i nærheden.
De næste 2 aftener efter nytår, måtte vi også putte os med ham i vores seng, og bære ham op efter et par timer, da han sov tungt. De sidste to aftenener har vi trods alt kunnet holde ham i hans egen seng, men det har krævet mange løbeture for forældrene, og tudeture for den lille.
Der er ingen tvivl om at han er bange når han ligger i sin seng - han trækker dynen helt op over ørerne og kampsveder.
Jeg har så ondt af ham - men jeg ved også godt, at jo større et nummer vi gør ud af det, jo sværere bliver det fremover.
Det føles som om at 2 års konsekvent arbejde er spildt på grund af én aften. :-(
Noget andet jeg synes er underligt og en smule skræmmende, er at han ligger i sengen imens han er ked af det, og peger ud i luften, ind i et hjørne af værelset hvor væggen bare er hvid og der ikke er andet, og siger: Gyh eller Gyn. Meget stædig og skræmt. Som om han prøver at fortælle os noget, som vi absolut ikke kan forstå noget af.
Har du nogen ide om hvad dette kan betyde??
Vi vil rigtig gerne have nogle ideer til hvordan vi hurtigst muligt kommer tilbage i den gamle rytme, hvor han lægger sig til at sove og er tryg.
Og hvor han får den søvn han skal have - i disse dage falder han jo først i søvn en times tid senere end han plejer, og han er helt ødelagt.
Hjælp!!
Hilsner fra Anja og Kenneth - Oskars mor og far.