Svar: Putteproblemer efter nytår
5. januar 2011
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Oskars mor og far
Det er meget normalt at børn i 2-3 års alderen begynder at blive bange når de skal sove. Børn i denne alder, vil ofte begynde at få angst for mørke, ligesom de kan være bange for små dyr (insekter) og kan gå helt i spåner og nærmest blive paniske, hvis de f.eks. kan høre en flue på værelset.
Raketter og nytårsknald er voldsomt for børn - også for børn i jeres drengs alder og det er meget almindeligt at børn bliver bange. Han bliver bange for de høje lyde og han bliver bange, fordi han ikke forstår hvad det er. Han kan kun mærke hvordan det ryster og brager, hvad der sker, forstår han ikke betydningen af og det er begrænset, hvad I kan forklare.
Du fortæller at han bliver tryg, hvis I er der. Det gør ham rolig at han kan se jer, ikke nødvendigvis mærke jer, men han har brug for at vide at han ikke er alene.
Det er fint at I forsøger at holde fast i at han skal sove i sin egen seng. Og det er rigtig godt at I forsøger at være der for ham, når han skal sove, så han ikke føler sig alene.
Det vil være super godt, hvis I kunne sørge for at han har en lille natlampe, som giver lidt dæmpet belysning, så han kan orientere sig, ligesom det er vigtigt at døren ud til gangen står åben, så han kan høre at I er der. Det er vigtigt at han ikke føler at han ligger alene i mørket bag en lukket dør, men stadig er en del af familien og det der foregår.
Hans "gyh" og pegen mod en bestemt væg, - det er svært at sige, hvad han mener og hvorfor han gør det. Måske dannes der nogle skygger eller lignende, som han ikke bryder sig om .. også her kan en lille lampe hjælpe. I kan også overveje om der skal sættes et billede, en plakat eller lignende op på væggen det sted, så han i stedet for at være bange for stedet, begynder at se på det, fordi billedet fanger ham.
I kan overveje om det vil hjælpe ham at have lidt musik at lytte til på værelset, når han skal sove. Simpelthen fordi det kan dæmpe de lyde han jo nok føler stadig er der eller føler kan komme igen - netop fordi han ikke forstår at det kun var nytårs aften.
I kan også overveje om I kan være til stede på værelset og lave noget praktisk, det kan være at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj. Det har den fordel at I er der, giver ham den tryghed og ro han lige nu har brug for, men samtidig også får signaleret at I har noget praktisk at lave og at I ikke kan sidde hos ham i længere tid, når han skal sove. Det at I er der gør, at han kan tale med jer, kalde på jer osv. og I kan svare "jeg er lige her, læg du dig til at sove skat, nat-nat" eller lignende og på den måde kan begges behov anerkendes.
Og så vil det ofte også være rigtig godt at putte ham lidt senere end I normalt ville gøre, fordi han så naturligt vil være mere træt og parat til at sove. I kan meget hurtigt komme ind i en rytme, hvor han begynder at være vågen og trække tiden, så der går 1 time før han falder i søvn og netop forventer at det er sådan det skal være for at sove. For at ændre på dette og få putteseancen lidt ned i tid, vil det være super at putte ham sent og så stille og roligt putte ham tidligere og tidligere, men lade ritualet være det samme.
Jeg håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske