Svar: Putning af 3 årig pige
6. januar 2011
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev og velkommen til :)
Gennemsnitligt vil de fleste børn omkring 3 års alderen have behov for at sove ca. 12 timer i døgnet. At det er gennemsnitligt betyder at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre.
Din datter sover ca. fra 21.30 til 06.30 hver nat, altså ca 9 timers nattesøvn og derudover sover hun så to timers middagslur. Hendes søvn varierer, så hun nogle gange sover lidt mere. Hun sover altså ofte et sted mellem 11-12 timer i døgnet og det lyder derfor som om at jeres datter lige nu sover det hun har behov for.
Samtidig så lyder det også som om at I er kommet ind i en vane, hvor hun forventer at selve putningen er noget der gerne må vare en time eller to. Hun bliver puttet, får læst historie osv. og så rumsterer hun rundt og er i hopla, indtil hun endelig efter lang tid overgiver sig til søvnen. Det lyder derfor som om at I har fået givet hende en vane, hvor hun forventer at det at skulle puttes er en længere seance og denne vane er I nødt til at bryde.
Mit forslag er derfor at I nu begynder at putte hende sent, hun skal ikke puttes før kl. 21.30-22, hvor hun erfaringsmæssigt plejer at falde i søvn. Hun skal være så træt og parat til at sove, at hun naturligt falder i søvn i løbet af 15 minutter, så hun begynder at komme ind i en rytme, hvor hun godt ved, at når hun lægges i sin seng, så er det sove tid og hvor hun samtidig også mærker behovet for søvn. Lige nu er hun ikke træt nok, når hun puttes og hendes krop kan derfor ikke finde ro og hvile. Ved at putte hende senere, så opnår I at hun også begynder at kunne mærke behovet for at skulle komme i seng, behovet for at sove.
Samtidig med at I putter hende sent, så skal I stadig tage hende op til samme tid om morgenen. Dagen skal starte som den plejer. Det er vigtigt med fast sovetid og fast stå op tid.
Stille og roligt skal I så begynde at putte hende lidt tidligere, i stedet for at blive puttet kl. 22, puttes hun kl. 21.45, så kl 21.30, 21.15, 21.00 osv. indtil puttetidspunktet passer både jer og hende. Og samtidig med at I gør dette, så skal I også stille og roligt afkorte hendes middagslur, så hun ikke længere sover 2 timer, men kun 1 time og 45 minutter og så 1 time og 30 minutter.
De fleste børn vil i jeres datters alder trives med en middagslur på 1-1½ time og det vil være meget fint at få afkortet denne samtidig med at hun puttes tidligere og tidligere om aftenen - nogle gange vil hun naturligt afkorte den af sig selv, andre gange er I nødt til at hjælpe til og vække hende fra luren.
Det er måden at gøre tingene på, - håber du er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske