Brev:
Puttemareridt - 14 mdr.
6. januar 2011
Alder:
14 mdr.
Puttemareridt - 14 mdr.
Hej Helen,
Jeg skrev til dig i juli måned 2010 omkring vores "puttemareridt", hvilket desværre stadig er gældende med vores dejlige lille Ida på nu snart 15 mdr.
Dit råd var at blive hos hende, fordi hun havde brug for den nærhed og tryghed. Men vi er nu seks måneder længere henne og vi sidder stadig gennemsnitligt 45 min og putter hende med en hånd på hendes brystkasse, som hun absolut vil nusse. Enkelte dage tager det de normale 10-15 minutter, men andre dage er vi så også oppe på halvanden time eller mere. Og vi kan simpelthen ikke holde til det - også fordi vi selv er dødtrætte og trænger til at koble af foran fx fjernsynet. Men meste af vores aften går jo desværre med putning i en akavet stilling.
Der er ingen forskel på om det er kl. 18.30 eller 20.00 hun bliver puttet - det tager bare lang tid. Vi er også begyndt med godnat-grød, og har forsøgt med at synge og læse - ingen af delene med synlig effekt.
Når hun så er faldet i søvn, er hun desværre også begyndt at vågne om natten, kl. fx 2, og være ked af det. Hun falder først i søvn igen, når hun kommer ind i vores seng. Ida har ellers altid sovet i sin egen seng.
Det skal dog siges, at vi for en måneds tid siden er flyttet, og at der nok er nogle virkninger derfra. Men det med putningen har jo stået på hele hendes liv, og vi er som sagt nået dertil, hvor vi altså ikke magter det mere. Min mand mener vi skal forsøge os med at gå ud, selvom hun græder og så gå ind med jævne mellemrum, men jeg er ikke helt tryg ved den metode, når nu hun så tydeligt viser at det er nærhed og tryghed hun mangler, ved at hun vil have vores hånd tæt, så hun kan nusse den.
Hvad gør vi med ptuningen? Hvordan kommer vi videre, så vi kan få lidt aften igen? Og hvordan tackler vi det med nattevågneriet?
Vi glæder os til at høre dine råd :)
Med venlig hilsen
Idas mor