Svar: Puttemareridt - 14 mdr.
6. januar 2011
Alder:
14 mdr.
Kære Idas mor
At det tager 10-15 minutter at putte, hvor I sidder hos Ida, holder hendes hænder, holder hånden på brystkassen og lader hende nusse hænder osv. er hvad man må forvente at bruge - men at bruge 1-1½ time, - det kan jeg godt forstå I ikke har lyst til, det kan være okay en gang imellem, men som udgangspunkt skal det jo ikke tage en time til halvanden at putte hende ...
Spørgsmålet er hvorfor hun er så lang tid om at falde i søvn ... Du skriver at det ikke gør nogen forskel om hun puttes kl. 18.30 eller kl. 20 - og det får mig til at tænke på, hvor faste putte- og stå-op tider I har. For det er vigtigt for en god søvnrutine, at man står op samme tid hver dag og går i seng samme tid hver dag - uanset om det er hverdag, weekend eller ferie.
Det har naturligvis også noget at sige, hvor meget hun sover om dagen og også middagsluren bør være af en bestemt varighed. Det går ikke at hun nogle dage måske kun sover en time og andre dage sover 3 timer - for så vil hendes putte- og stå optidspunkt naturligt også flytte sig hele tiden. Det første I må gøre er derfor at arbejde på en helt fast rytme.
Det er meget fint at I er begyndt at give hende en godnatgrød at sove på, så I er sikre på at hun er mæt når hun skal sove. Som godnatmad kan man til de mindste med fordel give grød, det kan være havregrød eller flerkornsgrød, gerne med mælk. Også banan eller en grovbolle kan være en god idé og det er vigtigt ikke at give hende mad, som indeholder sukker.
Hun har brug for det man kalder for tryptofanholdige fødevarer for at sove godt, når vi indtager det så produceres Serotonin, som er med til at forbedre vores søvnkvalitet. Tryptofanholdige fødevarer er f.eks. bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt. Så hvis du sørger for at hun spiser disse ting til aften og så slutter af med en grød, så burde hun i forhold til maden sove godt.
Jeg vil lige sende dig en plan for dagen som den kan se ud i denne alder:
Morgen 7.30: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, vand af kop.
Frokost 11-11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, kogte grøntsager, kød, fisk, ris, pasta. Hun må også gerne få varm ret til frokost. Vand af kop.
Puttes til middagslur og sover måske ca. 2½ time
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med rugbrødsdrys eller lignende. vand af kop.
Før aftensmad 17: En tallerken med lidt forskelligt grønt, rød peberfrugt, avokado, majs, gulerod, ærter eller lignende. Vand af kop.
Aften 18-18.30: Familiemad som I andre spiser. Helt almindelige børnevenlige retter med ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Letmælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød og puttes til natten ca kl. 19.30
Når I kører en fast rytme hele dagen igennem alle ugens dage, så vil jeres datter naturligt begynde at føle sig træt om aftenen og føle behov for at have brug for at slappe af. Lige nu mærker hun det måske ikke selv, men så må I forsøge at aflæse det rette tidspunkt at putte hende på og netop den faste rytme, vil også hjælpe jer til at kunne aflæse hendes signaler og hvornår hun egentlig er parat til at sove.
Når I putter hende er det fint at I sidder hos hende, holder hænder, nusser osv. Læser en godnathistorie, synger en sang og hvis hun sover i løbet af 10-15 minutter er det givet rigtig godt ud, at gøre det på denne måde.
Men trækker det ud og oplever I at hun søger underholdning, så kan det være fornuftigt at gøre noget andet - netop at gå til og fra. Det jeg også kalder for "se-til-metoden". Put hende, så hun ligger godt, evt. med en sovebamse, som meget fint kan introduceres med den alder hun har nu, kærtegn, osv. og prøv så at gå. Vend hele tiden tilbage, aldrig mere end 3 minutter imellem. Hvis hun rejser sig op, så lægger I hende ned, når I kommer ind igen, kærtegner hende, fortæller hende blidt at hun skal sove, går igen.
Når man bruger denne metode så er det meget vigtigt at man hele tiden aflæser barnets signaler og regulerer ind efter barnets behov. Hvis hun slet kan klare at I går, så må I sidde hos hende lidt, være der, berolige og betrygge, for så har hun brug for det - og nogle gange vil det være fint at veksle mellem netop at være der og så gå lidt frem og tilbage.
Hvis hun græder, så prøv at skelne hendes gråd fra hinanden, er hun dybt ulykkelig og føler sig forladt og svigtet, så skal I være der for hende, så må I aldrig gå. Måske er hun lidt overtræt, pjevset, småklynker lidt, så må I prøve at vurdere om det vil hjælpe og give hende roen at I atter sætter jer, holder hænderne på hende og så falder hun i søvn eller om hun vil blive forstyrret af jeres tilstedeværelse og lettere vil kunne finde ro, fordi I ikke er der (det ses også :)).
Og er hun i hopla, søger leg og underholdning og måske begynder at smågræde lidt fordi hun bliver sur over at det er sovetid og ikke legetid, så er det fint at lade hende være lidt alene og så gå frem og tilbage med 2-3 minutters interval netop for at vise hende at hun skal sove og ikke lege nu, men at I stadig er der og at hun kan være tryg og rolig. Det handler om at hun stadig er så lille at hun ikke kan forholde sig til at I er i stuen og hun er på værelset, så ved at vende tilbage, så hun hele tiden kan se jer, så viser I hende, at I stadig er der for hende og I ikke går fra hende uden altid at komme tilbage igen.
At hun vågner kl 02 kan skyldes flere ting, det kan godt være udløst af rytmen om dagen, det kan skyldes ondt i ørerne, en ond drøm, måske har hun svært ved at skifte søvnfase lige der og søger jer derfor ekstra, fordi hun naturligt savner jer. Lige nu vil jeg ikke gøre noget ved dette, men se om ikke de andre ting naturligt også vil påvirke hendes natlige opvågning.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske