Svar: Tvillinge synkronisering
6. januar 2011
Alder:
2 mdr.
Kære tvillingemor
Det er rigtig praktisk, hvis man kan få tvillinger til at følge nogenlunde samme rytme, så de spiser, sover, leger på samme tid over døgnet. Og da I også har en datter på 5 år, så er det ekstra vigtigt at der ind imellem er perioder, hvor begge tvillinger sover, så der også er tid til hende :)
Derfor er det i princippet fint at du forsøger at køre tvillingerne ind i samme rytme og det bliver lettere for dig med tiden. I takt med at de bliver ældre, begynder med skemad, begynder at have længere og mere vågne og aktive perioder, vil du naturligt kunne arbejde på en mere fælles rytme. Så tiden arbejder også for jer :)
Du fortæller at Adam også spiser hyppigere end Sarah og ofte også sover lidt kortere tid, hvorfor du vækker Sarah, når Adam vågner. Jeg tænker, at du måske kunne trække tiden lidt, når Adam vågner ved at du tager ham op, starter med at skifte ham og gøre ham klar til mad. På den måde kan Sarah måske nå at sove 20-30 minutter ekstra, så kan hun blive vækket (hvis hun ikke når at vågne af sig selv) og så kan de begge spise samtidig - hun kan så evt. skiftes bagefter. På den måde kan du måske tilgodese begge børns behov, uden at få helt så dårlig samvittighed ...
Fortsat held og lykke med dem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske