Svar: Urolig nattesøvn og powernaps
7. januar 2011
Alder:
7 mdr.
Kære trætte og desperate mor
Velkommen til og tak for dit brev, dejligt at høre at du har kunne bruge nogle af mine tidligere svar til andre familier :)
Der kan være flere grunde til at jeres dreng sover uroligt og har mange opvågninger i sin søvn. Jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig, så må du selv vælge til og fra, hvad du mener kan passe på jeres/hans situation.
For det første tænker jeg, at det lyder som om at det har været et problem næsten lige fra fødslen. Jeres dreng er af natur en som ikke sover meget dybe og meget lange lure, han sover korte, lette lure og bliver let forstyrret i sin søvn. Det er helt okay at han om dagen sover 3 korte lure i stedet for 2 længere lure, hvis det er sådan han trives bedst og når man skal se på, hvorvidt børn sover for meget eller for lidt, så er det vigtigt netop at se på, hvordan barnet trives.
Jeres dreng vågner og virker umiddelbart frisk, når han vågner. Som jeg læser dit brev, så virker han ikke pjevset, som om han ikke har fået udsovet, men virker derimod parat til at opleve verden og han lyder også til at være godt igang med sin udvikling. Han får den søvn han har behov for og trives med dette.
Han er samtidig også en dreng som har brug for tryghed og masser af fysisk kontakt for at kunne sove. Han har brug for at mærke at I er der, så det er en balance imellem at skabe ro, så han kan sove (fordi han vågner let) og samtidig også skabe tryghed ved at han netop kan høre jer og i sin underbevidsthed registrere at I er der og at han ikke er alene. Det er super svært, men det lyder som om at I klarer det ret godt.
Det lyder også som om at jeres dreng har svært ved at finde fysisk ro og det er rigtig godt, at I forsøger med bad, når hans hud tillader det. Netop med børneeksem, skal man dog være opmærksom på ikke at bade lige inden sengetid, fordi det kan få eksem til at blusse op og klø ekstra, hvis man lægges under en varm dyne .. Så efter badet, er det vigtigt at hans hud får lidt luft, I kan evt. frottere ham godt med en håndklæde, give ham lidt massage og bruge lidt creme, som både vil gavne hans hud, men som også vil hjælpe ham til at finde større fysisk ro, når han skal sove.
Jeg kan se at I har overvejet svøb, da han var helt lille og det er en god ting. Det er han dog for stor til nu. Men i stedet vil nogle børn have rigtig stor glæde af at blive puttet i en sovepose - en voksipose, duni-duo, drømmepose, slee-bee og hvad de nu hedder alle sammen. Det at blive puttet i en pose, kan hjælpe ham til at holde fysisk samme på sig selv og give ham større ro i kroppen.
Modsat, så vil børn i jeres drengs alder også nogle gange have det bedre med at kunne trille omkring i deres seng. De har brug for at tumle rundt i sengen, for efterfølgende at kunne finde ro ...
Som jeg læser dit brev, så ammes han inden han skal sove, men lægges vågen i sin seng. Han forbinder altså ikke det at sove med at have brystet i munden ... I hvert fald er det vigtigt at du er opmærksom på, at han ikke forventer brystet for at kunne sove. Det er vigtigt at han får mælken inden putning, men altså ikke falder i søvn med brystet i munden. Det er sådan at vi alle sammen vågner 10,15, 20 gange hver nat og her registrerer vores underbevidsthed at alt er som da vi faldt i søvn. Hvis jeres dreng derfor falder i søvn med brystet, så vil han naturligt søge det hele natten igennem, for at kunne sove igen ...
Det vil være meget fint at adskille mælk og søvn med den alder han har nu og det vil være rigtig godt at starte om dagen, så jeres dreng nu kunne ammes ca 4 gange i døgnet. I stedet skal han have vand af kop og ekstra mellemmåltider.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, må også gerne få små bidder af en bolle, hvis han virker sulten og virker til at kunne spise dette.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10 uden amning først.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden, må også gerne få små hapsere af rugbrød med forskellige smørbart pålæg, vand af kop.
Ammes rigtig godt og puttes til middagslur kl. 13.30-14 som nu.
Eftermiddag 15-15.30: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop. tilbydes også gerne frugt i hånden at gumle på selv.
Powernapper evt. og ammes ikke om eftermiddagen inden powernap mere.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være lidt ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle moset ned i grøntsagerne, lidt laks fra ovnen eller lignende. Suppleres med en kartoffelbåd, et stykke kogt blomkål eller broccoli i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød, det afhænger lidt af hvor meget grøntsagsmos han spiser til aften.
Ammes og puttes ca kl. 20.
Sen aften 24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se har jeg lavet denne plan, så den passer med dine angivne tider. Men der er flere måltider og mindre mælk og det er vigtigt at mætheden skabes hele dagen igennem, ligesom det som sagt er vigtigt at han nu begynder at kunne sove med et nyt ritual, som ikke er afhængighed af brystet.
Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvor motorisk aktiv jeres dreng er, måske vågner han, fordi han får sig lagt i stillinger han ikke selv mestrer at komme væk fra - det er helt normalt for alderen og der er her tale om en periode, som han vokser fra, netop i takt med at han bliver bedre motorisk ...
Også sygdom, forkølelse kan spille ind på afbrudt søvn. Snorker jeres dreng når han sover? Så kan det være tegn på hævede polypper og der forklaringen skal findes ...
Jeg håber at lidt af mine overvejelser hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske