Svar: Ønskebarn
7. januar 2011
Alder:
4 mdr.
Kære Tårevædet løbemor til ønskebarn
Tak for dit brev, din åbenhed og ærlighed :)
Sikke du har kæmpet og stadig gør - stort skulderklap for det, det har været super godt at du har givet din dreng den mælk du har kunne malke ud :) MEN, nu er din dreng 4 måneder og jeg synes du skal stoppe med at kæmpe!
Du skriver: "De dage hvor jeg har blæst på pumpen og tænkt 'Nu gør jeg det der virker' - Der har vi haft gode hyggelige dage" og derfor er det, sådan du skal gøre nu. Det giver ingen mening at bruge 1½ time på at pumpe 20 ml ud til din dreng. Den tid kan du bruge på mange andre ting, som er langt bedre for både ham og dig og som du skriver, så er amning jo ikke alt og børn kan i DK trives fuldt ud ligeså godt på modermælkserstatning og flaske.
Vi har ingen problemer med rent drikkevand og der er meget høje krav til modermælkserstatning i DK. Det er super gode erstatninger vi har, som indeholder en masse gode vitaminer og mineraler, præcist udregnet efter børns behov. Flere modermælkserstatninger indeholder nu også mælkesyrebakterier og flerumættede langkædede fedtsyrer, som er meget vigtige for barnet trivsel og udvikling. Modermælkserstatning i DK er et godt valg og det skal man give sit barn med ro i sjælen!
Du spørger hvad du kunne have gjort anderledes og det er svært at svare på, for der er mange ting som spiller ind. Det har betydning at du føder ved kejsersnit, det har betydning hvornår din dreng lægges til brystet efter fødslen, det har betydning hvordan han dier, om han er i stand til at svøbe og arbejde med brystet på en rigtig måde, kan holde vakuum. Det har betydning hvorvidt du har haft brystspænding i graviditeten og efter. Det har betydning om der er sår, revner, infektion osv. Ligesom ro omkring jer, støtte, vejledning og opbakning af sundhedspersonale, opbakning fra far osv. også spiller ind. Der er masser af faktorer som påvirker amning og ammeforløb og det kan være svært at sige, hvad der skulle have været anderledes lige her ...
Hvorom alting er, så betyder dit ammeforløb denne gang ikke, at du ikke vil kunne amme næste gang. Det kan sagtens være at du kan det. Det vil være et helt andet forløb, et helt andet barn og bare det at du har ammet, har haft et barn lagt til brystet og har produceret mælk, vil gøre at du får tidligere mælk næste gang. Dertil kommer at du vil have en stor erfaring at trække på, du vil gøre ting anderledes, fordi du har prøvet det før :)
Med hensyn til at give din dreng mælk fra en anden kvinde, så vil jeg ikke anbefale dette. Det vil være bedre for ham at få modermælkserstatning, fordi han får en ren mælk. Når man giver for tidligt fødte børn kvindemælk, så er mælken behandlet og det er den blandt andet, fordi visse sygdomme kan smitte via modermælk. Der er derfor en risiko for (selvom den er minimal), at din veninde kan smitte din søn med sygdom - f.eks. HIV - hvis hun ammer ham eller han får hendes mælk.
Der findes ammer (også i år 2011), jeg har skam hørt om det før, at kvinder ammer hinandens børn .. MEN, jeg synes man skal tænke sig rigtig godt om og overveje, hvorfor man vælger denne løsning. Vi har som sagt rigtig gode modermælkserstatninger i DK og hvorfor ikke give børnene det?
Det at amme og også at amme andres børn er jo noget meget kulturbestemt. I nogle kulturer er det ganske normalt og man kan også bo i et land, hvor det kan være at foretrække af hensyn til barnets overlevelse, at amme i stedet for at give flaske - men i DK har vi ikke tradition for eller særligt behov for at amme hinandens børn ....
Sig til dig selv at du er den bedste mor for din dreng, han kan ikke få en bedre mor end dig. Du har kæmpet for amningen og han har fået en stor del af din mælk, men nu er han blevet fire måneder og det er helt fint at sige, at nu skal der ikke kæmpes mere. I stedet for at bruge tid på amning, udmalkning og flaske, så skal I bruge tiden på at hygge jer sammen. Du skal bruge tiden på at nyde din barsel og nyde din dreng og føle en ro ved dette - det er slut med at sidde med tårene trillende ned af kinderne!
At blive mor er jo en tid som skal nydes - helt fra begyndelsen, det skal ikke være en tid som fyldes af frustration og kamp... Din dreng har brug for en mor som har overskud og som nyder at være sammen med ham, end brug for en mor, som sidder med tårene trillende, hver gang det der skulle være en hyggestund, viser sig at være en kamp.
Nyd alt det som giver glæde i stedet for at bruge tiden på alt det som er frustrerende, det vil I begge to have meget bedre af, som tingene er hos jer lige nu :)
Stort knus fra mig til dig og rigtig meget held og lykke fremover :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske