Brev:
Må man springe et måltid over?
7. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Må man springe et måltid over?
Hej Helen,
Min datter, der netop er fyldt 6 måneder, er godt igang med skemad. Hun får tre måltider dagligt - 1 x grød og 2 x grøntsagsmos. Det går rigtig godt og hun nyder at sidde med agurkeskiverne med hul i og rugbrødsbjælkerne. Det er bare skønt.
Nåhh... men mit spørgsmål går på om det er ok at springe et måltid over eller erstatte med en flaske i ny og næ? Der er jo ingen tvivl om, at det tager rigtig meget af vores (min datters og min) tid, når hun skal tilbydes skemåltid, når hun vågner og flaske når hun ligges. Hun får fortsat 5 flasker i døgnet. Samtidig skal vi jo også ha en dagligdag til at fungere, hvilket betyder at vi også går i mødregruppe, til tumlegymnastik og så er der selvfølgelig fødselsdage/besøg hos familie og lign.
Som det ser ud lige pt. så er hun ikke så god til at holde koncentrationen ude, så hvis hun får spist noget, så er det ikke særlig meget. Samtidig er hun f.eks. meget træt efter tumlegymnastik, og jeg forsøger derfor at give hende en lille lur og så skubbe hendes frokostmåltid.
Jeg ville allerhelst kunne give hende måltiderne hver dag hjemme og på nogenlunde samme tidspunkt, men jeg må jo også være realistisk - vi kan jo ikke sidde hjemme hele tiden. Er det et problem at man hele tiden bryder en rytme? Samtidig er det også min holdning, at hun også skal kunne takle, at alt ikke kører på klokkeslet. Det er jo i virkeligheden lidt af en balancegang for hun skal jo lære at indtage alm. mad.
På et tidspunkt skal hun jo leve af de måltider, og så er der ikke noget der hedder flaske, men der glider maden forhåbentlig også lettere ned og så kan man også lidt lettere stikke hende et eller andet i hånden. Hun er tvivlsomt glad for sin mad, men det tager noget tid, da vi samtidig hygger os ved bordet.
Jeg ser frem til at høre dine tanker.
Med Venlig Hilsen
Mor