Svar: Må man springe et måltid over?
7. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Der sker ikke noget ved at du en gang imellem vælger at springe et skemåltid over og giver din datter mælk i stedet. Det kan være fordi I er ude at køre og der ikke er plads, ro og mulighed for at give skemad på det tidspunkt. Man er, som du skriver, nødt til nogle gange at flexe lidt, for at få hverdagen til at hænge sammen.
Men det er vigtigt ikke at gøre det for meget, for din datter har brug for mere fast føde og skal have mere og mere af det og mindre mælk og får hun ikke mad nok dagen igennem, vil hun naturligt øge sit mælkebehov ekstra og begynde at kræve mælk hele natten og det har ingen af jer glæde af hverken nu eller fremover.
Derfor vil det være rigtig godt at du medbringer mad, når I er på tur, så du kan lave noget til hende. Det kan være grødprodukter som kan laves med kogt vand, der kan medbringes på en termokande. Det kan også være babymad fra glas, som du kan komme i en lille tallerken og give hende direkte. Det behøver ikke nødvendigvis at blive varmet ...
Du kan også tage ristede rugbrødsbjælker, agurkeringe, stykker af frugt med til hende, så hun kan få lidt i hånden imens hun sidder i barnevognen, så du måske lige kan trække tiden lidt, så I kan nå hjem og få noget rigtigt at spise.
Det er en god idé at holde fast i at hun så vidt muligt får sin skemad og dermed den næring hun behøver, men naturligvis kan det nogle gange være nødvendigt at erstatte skemaden med lidt mælk, fordi situationen lige der kræver det :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske