Brev:
Madplan og rytme?
7. januar 2011
Alder:
5 mdr.
Madplan og rytme?
Hej Helen,
tak for dit svar angående ske-mad. Det går fint igen uden vi ved, hvad der var galt;-) Han sidder dog ikke i højstol, jeg synes stadig hans ryg er for svag, så vi har ham på skødet, men så vi kan se hans mund og udtryk så vidt muligt. Han sidder selv med en ske og tit med hænderne i munden, så det er noget værre grisseri;-)
Som du ved har vi været vant til meget korte lure (også om natten!) pga kombinationen amning/flaske hvor han slatspiste hele tiden... Nu går det tilsyneladende og 7-9-13 meget bedre! Men hans rytme er måske lidt aparte. Fx kan han max holde sig vågen halvanden time efter han er vågnet om morgenen - han vågner og snakker, mosler rundt, kalder og er i det hele taget rigtig frisk og glad, så jeg er ikke i tvivl om at han ER klar til at stå op.
Døgnet ser ca sådan ud, dog med store variationer:
06/07: vågner og er glad og frisk - ikke nødvendigvis sulten! Det kommer lidt an på hvornår han har fået sin nat-flaske. Han tilbydes dog en flaske efter morgenpusling og somme tider lidt leg og spiser som regel lidt (100ml) - herefter, max halvanden time efter vi stod op, puttes han til en kort lur - 45 min-1 time.
Når han vågner tilbyder vi grød (hirse/ris/majs/boghvede el. kombi) med frugtmos (et par cl) i og vand til. Jeg laver af 2 dl vand og han får tilbudt ca halvdelen her, ca halvdelen senere på dagen. Han spiser således knap 1 dl.
Ca kl 10 spiser han en flaske (somme tider kun lidt...) og puttes til lur udenfor. Her sover han gerne 2½ - 3 timer (vågner et par gange og skal have sutten).
Vågner og er meget sulten - så tilbyder en flaske (selvom jeg helst ville gemme flaskerne til før-putning). Derfor skal han sommetider have endnu en flaske inden han tager en lur igen ved 15 tiden - en time eller halvanden.
Så tilbyder vi den anden dl grød nu med lidt grøntsagsmos og evt frugtmos.
Han bliver træt efter et par timer - men sover kun hvis vi har ham i favn - vågner så snart vi lægger ham fra os. Somme tider ligger han bare og "vegeterer" ved siden af storesøster når hun ser børnetime;-) Her sidst på eftermiddagen er han somme tider sulten ret hurtigt efter grøden og så får han en flaske tilbudt. Og så igen en kl. 19/19.30 før godnatputning.
Somme tider, hvis det er sent på eftermiddagen, når han kun den ene flaske og er putteklar allerede kl. 18... vi prøver dog at trække ham uden at gøre ham overtræt. Skal vi prøve at insistere på den sene eftermiddagslur ved fx at gå en tur med ham i barnevognen?
Ellers sover han så fra 19/20 til alt i mellem midnat og 4 om natten før han er sulten! Så spiser han en stor flaske og kan som regel puttes relativt let. Meget uforudsigeligt og det har ikke altid noget at gøre med hvor meget han har spist om dagen ,synes vi. Han vågner en del gange men skal bare have sutten. Vi har flyttet ham på eget værelse hvilket måske har hjulpet på søvnen også (det er sket samtidig med grødstart, så det er svært at vide hvad der virker mest).
Alt i alt er vi mest i tvivl om den korte morgen-friskhed, om han burde have en ekstra lur sen eftermiddag og endelig om vi burde forsøge at tilbyde ham en flaske inden vi går i seng i stedet for selv at lade ham melde sig... Vi har det dog begge meget svært med at forstyrre børn, der sover!
Glæder mig til at høre dine input igen igen:-) På forhånd tak...