Svar: Madplan og rytme?
7. januar 2011
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre at lillebror atter har åbnet munden og nyder at få lidt skemad :)
Planen for dagen ser umiddelbart meget fin ud og det lyder meget fint, at jeres dreng sover to lure dagligt + en powernap. De fleste børn vil netop i 5 måneders alderen trives bedst med dette.
Jeres udfordring ligger sandsynligvis i at han jo starter dagen tidligt og derfor også sover sine lure tidligt hele dagen. Det betyder at han naturligt nogle gange bliver træt allerede kl. 18 og det vil være helt okay at putte ham der. Andre gange vil det være passende at han først sover kl. 20, her er i nødt til at være lidt fleksible.
Mit forslag til en dagsplan til et 5 måneders barn vil normalt se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød, med topping af frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur barnet tager
Eftermiddag 16: Flaske
Sover dagen 3. lur som ofte er den korteste lur, ofte kun 20-30 minutter
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet varierer igen efter hvor lang og hvor sent den 3. lur ligger
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Evt. flaske - mange børn er 6 måneder før de kan undvære denne.
En del børn har også en rytme, hvor de får flaske kl 20, kl 01 og kl 06 og det er også helt fint.
Som du kan se ligner vores planer overordnet hinanden, men lurene ligger dagen igennem lidt senere end hos jer. Det er helt okay, at jeres rytme er som den er - I kan roligt bibeholde dette. Den vil sandsynligvis ændre sig hen af vejen, ofte af sig selv, fordi han naturligt vil begynde både at spise og sove anderledes i takt med at han bliver ældre, han vil også begynde at have længere vågenperioder. Så tiden arbejder også for jer :)
Af princip skal man aldrig ændre på noget som fungerer og derfor synes jeg ikke at du skal ændre på noget, som tingene er lige nu hos jer. Jeg ser heller ikke grund til at du vækker ham sen aften, for at give ham mælk, når det fungerer godt for jer at han vågner og melder sig selv :)
At han nogle gange har brug for en flaske både når han vågner og så en lille flaske igen inden han atter skal sove er helt okay. Hvis du ammede, ville du også bare som noget helt naturligt lægge ham til brystet der og samme fleksibilitet skal han have lov til at have.
Så ro på hos jer, bibehold den gode gænge, som I lyder til at være kommet ind i og rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske