Svar: Søvnændring efter dagplejestart
7. januar 2011
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Det lyder som en overgang I skal igennem og som om at tiden arbejder for jer.
Det vil på sigt naturligvis være rigtig godt, hvis jeres datter kan begynde at sove lidt længere middagslur, så hun også puttes lidt senere til natten og så hele dagens rytme hænger bedre sammen. I kan derfor overveje om I kan gøre noget, for at få hende til at sove længere og mere sammenhængende.
Jeg synes faktisk at I skal forsøge at lade hende sove i dagplejen, fordi hun så ikke oplever et skift netop i forbindelse med at hun skal sove (skiftet mellem at være hjemme og være der). Det kan godt tænkes at hun hos dagplejer ville sove mere end en time og på sigt vil det blive en god rytme for hende at sove der. Samtidig er der noget fornuftigt i at hun sover i dagplejen nu, så hun vænner sig til både at spise og sove hos dagplejer og får en fornemmelse for at hun først hentes om eftermiddagen, når de spiser frugt. Da hun er så lille at hun endnu ikke kan forholde sig til klokken, så forholder hun sig til ting der sker i løbet af dagen.
Vælger I at hente hende, så kan det være en idé at trille hende en rigtig god lang tur i barnevognen, så hun på den måde holdes sovende. Det kan være med til at påvirke hendes indre ur og atter begynde at føle behov for at sove lidt længere midt på dagen :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske