Svar: Hvad kan jeg forklare ham?
7. januar 2011
Alder:
2 år, 5 mdr.
Hej Lone
Hvad din dreng vil forstå af forklaring og hvad han vil affinde sig med er svært at sige. Måske vil han synes det er helt fint at han skal lære at sove uden dig, fordi han så også kan sove hos din fætter og kusine - det kan være et forsøg værd - men det afhænger jo også af hvorvidt han egentlig har lyst til at sove hos dem. Han er jo stadig ikke ret gammel og så længe han hellere vil sove hjemme, skal han naturligvis have lov til det.
Jeg vil umiddelbart anbefale dig, at du forsøger at indføre en ny rutine, hvor du laver noget praktisk på hans værelse eller lige i nærheden, når han skal sove. Jeg synes du skal stille dig og stryge tøj eller lægge tøj sammen - det er netop vigtigt at du er igang med noget og ikke bare sidder, kigger ud i luften eller kikker væk.
Du får signaleret at du ikke bare venter på at han skal falde i søvn, du får signaleret at du har noget kedeligt at lave, at der ikke sker noget sjovt nu, at det faktisk er ret kedeligt og så kan han ligeså godt sove. Samtidig har du mulighed for at kommunikere med ham verbalt og holde fast i hvad der skal ske og også betrygge ham "læg dig ned skat, mor er lige her, sove nu, nat nat" så han hele tiden hører at det er sådan det er. Så han ser dig, du er i nærheden, du taler lidt med ham og han føler sig derved tryg nok ved at lægge sig til at sove.
Jeg tænker at det måske vil være mere ærligt og rigtigt, at forklare ham at han skal sove nu og at du har noget praktisk arbejde at gøre. Hans krop har brug for ro og hvile og der sker ikke noget spændende. Mor ordner tøj. Hen af vejen, i takt med at han er tryg ved at være på afstand af dig, kan du så begynde at gå lidt frem og tilbage "mor vasker op", "mor skal lige lægge tøj sammen" osv. Naturligvis bekræfte at du er der, passer på ham, ikke går fra ham og at du nok skal komme ind til ham igen - men at du altså har nogle kedelige ting at gøre.
Faktisk er det ofte netop en rigtig god idé at gå med en forklaring om at du skal hente eller lave noget praktisk. Du kan f.eks. sige "jeg henter lige noget af dit rene tøj, så kommer jeg igen". Det sender nogle helt andre signaler end at sige "nu går jeg, for nu skal du sove".
Jeg synes det er vigtigt at være opmærksom på forklaringen om "du skal lære at sove, så du kan sove alene hos din fætter og kusine" - fordi mange børn faktisk ikke har lyst til og måske er det slet ikke relevant at sove hos andre, når man er 2½ år ...
Håber du kan bruge mine tanker videre :)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske