Svar: Pasning hjemme
15. juli 2004
Alder:
3 år, 6 mdr.
Umiddelbart er det trygt og rart for børn at være hjemme og at indgå i de dagligdags ting, såsom dække bord, vaske tøj, tørre støv af osv. er ting, som man nemmere kan inddrage børnene i, når man har dem hjemme. Ting som er gode og lærerige.
Børn har dog, når de når en vis alder, f.eks. i 3½ års alderen, også behov for kontakt med andre børn. Det hører med til barnets udvikling at lære at forholde sig til andre, at skabe kontakt til andre, at lære det samspil der er imellem børn. I og med at der ikke er børn på gaden mere, hvor de kan lære at indgå i sociale kontakter, så er det vigtigt at man som forældre, hvis man har sit barn hjemme, sørger for at barnet får kontakt med andre børn.
Jeg synes det er fint at I har jeres børn hjemme, aldersmæssigt er der heller ikke så stor forskel på dem, så de har glæde af hinanden, men det vil også være godt for begge børn at have kontakt til andre børn.
I de fleste kommuner er der mulighed for legestue, hvor man kan mødes med andre børn. Det vil være en fin løsning for jer. Det er også muligt at melde sine børn til gymnastik, musik og bevægelse mv. hvor de så kan møde andre børn og evt. få en ven/veninde, som de så også kan lege med en imellem.
Min tanke er derfor at det er godt og tryg for jeres børn at være hjemme. At være i institution 10 timer hver dag, har de ikke behov for, men kontakt med andre børn er vigtigt og derfor vil det være godt, hvis I prøvede på at skabe dette.
Fortsat held og lykke med dem.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske