Svar: Vågner hver time og mælkemangel
8. januar 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Nanna
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig og så må du selv prøve at vælge lidt til og fra, hvad du tænker du kan bruge.
For det første tænker jeg, at det ville være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at starte dagen en lille smule før. Som det er hos jer lige nu, så sover din dreng sent dagen igennem og hans eftermiddagslur ligger ofte fra 15.30-17, hvor jeg gerne ville have at han i stedet sov fra f.eks. kl. 14-15.30. Det er nemlig sådan at den søvn der ligger efter kl. 16 naturligt "æder" af nattesøvnen og det kan godt være en forklaring på at jeres dreng har opvågninger om natten, hvor det er svært at få ham videre i søvnen.
Derudover vil det være rigtig godt, hvis han kunne få lidt flere måltider i løbet af dagen. Det er ikke mælk han mangler, det er faktisk meget fint at han får bryst 3 gange i døgnet nu og derudover kan han få mælk via maden (sødmælk eller mme). Jeg vil dog foreslå at du lægger de tre amninger tidlig morgen, inden middagslur og aften og formiddagsamningen skal således nu erstattes med et mellemmåltid.
Et forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør (se opskrift havregrynsboller i babykøkkenet her på siden), frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10 og ammes ikke først.
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Suppleres også med ristede rugbrødsbjælker (se babykøkkenet), agurk eller lignende at gumle på. Vand af kop.
Ammes rigtig godt og puttes til middagslur ca kl. 14
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, tilbydes lidt tykmælk, neutral sødmælksyoghurt eller lignende (det kan være mindre surt end A38) og sødes naturligt med frugtmos eller bærmos (gerne hjemmelavet), vand af kop.
Skal ikke sove om eftermiddagen
Aften 18: Familiemad, ris eller pasta med sovs, små bidder af farsbrød, frikadelle lidt laks fra ovnen osv. Der skal være mad i stykker og moset mad, kartofler og andre grøntsager kan moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Suppleres også med lidt brødskorper eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Suppleres gerne med en godnatgrød inden sengetid, så du er sikker på at han har fået mad nok.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20 som nu
Sen aften 24: Kan evt. få en ekstra amning her en overgang, men stille og roligt skal du til at finde ud af, hvordan de 3 amninger dagligt vil ligge bedst.
I nogle familier fungerer det bedst at amme aften, sen aften og tidlig morgen, i andre familier er det bedre at amme aften, en gang i løbet af natten og inden middagsluren. Hvordan man gør det betyder ikke så meget, men 3 amninger vil være meget fint med den alder din dreng har. Derudover dækkes hans behov for mælk via maden han spiser, ost, sovs osv. tæller også med.
Det lyder ikke som om at din dreng mangler mælk, han lyder til at være fint dækket ind. Og som skrevet kan du forsøge med neutral sødmælksyoghurt eller tykmælk i stedet for A38, fordi det er lidt mindre surt - alternativt kan han få lidt flerkornsgrød om eftermiddagen.
Med hensyn til konsistens, så vil det være super godt, hvis du kunne servere maden for ham adskilt. Mange børn har rigtig svært ved at finde ud af at tygge grovere mos og det lyder til at være tilfældet hos jer :)
Jeg vil derfor anbefale at du giver ham små brødhapsere, små stykker af rigtig godt pasta, små bidder af en kødbolle osv. Du skal give ham det ind i siden af munden, så han med det samme tygger sammen omkring det. Og det vil være en god idé at du til at begynde med giver ham det med fingrene og senere med en gaffel. Ved siden af dette, skal han så have mos med en ske og mosen her skal være i en konsistens, som han let kan kapere. Han skal altså fornemme, at det du giver ham med fingrene eller med en gaffel skal tygges og det du giver ham med en ske, kan han mere eller mindre synke.
Han skal have mad i hånden at gumle på, opbløde med spyt, sutte saften ud af. Det styrker ham mundmotorisk og motivere ham også til at spise mere og mere rigtig mad. Derudover lærer det ham hvor langt tilbage i svælget maden kan komme før opkast refleksen aktiveres og det er god træning. Han lærer det hen af vejen, jo mere han øver sig :)
Med hensyn til søvn, så spiller planen for dagen og dagens rytme som sagt ind. Men også hans alder og udvikling vil naturligt give urolige nætter. Jeres dreng er igang med separationsfasen og det betyder at han lige nu har ekstra meget brug for jer, han har brug for at se jer, brug for at mærke at I er der for ham. Han har brug for jeres hjælp om natten til at skifte stilling, få dynen omkring sig igen og blive beroliget og komme videre i søvnen.
Det der er vigtigt her er, at I er opmærksomme på hvad rutiner I indfører om natten, for at han har behov for tryghed og hjælp til at finde ro er ikke det samme som at han skal have bryst en gang i timen eller skal have sutten hver gang han vågner. Samtidig skal du være opmærksom på at det måske frustrerer ham, hvis du 'bare' sidder ved siden af ham og synger for ham - han vil sandsynligvis falde hurtigere til ro, hvis du lægger dine hænder på ham, holder ham lidt i hånden eller lignende. Det er netop den fysiske ro han har brug for lige nu.
En putteklud, kærtegn, beroligende ord, en hånd på hans krop, en hånd at holde i osv. kan være en god måde at være der for ham på lige nu. Det er også ro og stillingsskift han har brug for her :)
Det var lige forskellige overvejelser og lidt at gå igang med, håber du kan bruge det lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske