Svar: Godnat og sov godt - nej tak
8. januar 2011
Alder:
13 mdr.
Kære Trine
Tak for dit brev :)
Jeg har flere overvejelser, jeg gerne vil dele med dig.
For det første tænker jeg, at dine drenge måske vil have glæde af at sove sammen. På den måde kunne du være til stede for dem begge to om aftenen og netop gøre putningen om aftenen til et dejligt tidspunkt.
Storebror har en alder, hvor han naturligt gerne vil have godnathistorie og vil elske at du sidder og læser højt, viser billeder osv. Lillebror er nu så gammel, at han også vil have glæde af en historie - ikke så meget handlingen, mere lyden af din stemme, det monotome i at høre dig læse. Du kan synge en sang og drengene kan så lægge sig ned og finde ro - netop fordi du er tilstede.
Lillebror får samtidig den nærhed han søger, for det lyder jo som om at det er det at du er der, som er vigtig og ikke nødvendigtvis så meget at komme op ...
Flasken til lillebror bør indeholde mme og mængden kan stille og roligt skæres ned, så han får mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære flaske og en overgang i stedet få en kop mælk. Det vil også være en rigtig god idé at indføre en godnatgrød.
Minimælk anbefales først til børn omkring 3 års alderen, det samme gælder skummetmælk og kærnemælk. Børn mellem 1-3 år bør drikke letmælk - men altså ikke af flaske. Det bør være modermælkserstatning der er i flasken og når barnet når en alder, hvor det er relevant at fjerne modermælkserstatning, ja så er det også relevant at fjerne flasken og så kan letmælk gives af en kop.
Med hensyn til at gå til og fra din dreng, når han skal sove, så kan dette bruges, hvis han søger leg og underholdning - ikke hvis han er ked af det. Når du putter ham er det meget vigtigt at du finder ud af, hvad det er han vil. Du skal for det første sikre dig at han er parat til at sove, når han bliver puttet, at hans puttetidspunkt er rigtigt. Derudover skal du se på, hvordan han reagerer, når du putter ham.
Hvis han har brug for at tumle lidt rundt i sengen, forbrænde lidt ekstra energi og efter lidt tid så er mere parat til at blive puttet, så må du gerne lade ham rumstere rundt og du behøver ikke sidde ved siden af ham imens. Hvis du oplever at han ser din tilstede værelse som mulighed for at lege og lave spilopper, så er det fint at gå lidt frem og tilbage og bruge "se-til-metoden", hvor du netop hele tiden går ind og ud med 2-3 minutters mellemrum, for at signalere at du netop ikke er til underholdning nu, men at det er sovetid.
Det betyder dog ikke, at du ikke efter at have gjort det et par gange, så sætter dig ned hos ham, holder ham lidt i hånden og er der for ham, hvorved han så falder i søvn. Det er ikke meningen at du skal gå væk fra ham så længe at han når at blive ked af det.
Hvis han er ked af det, så skal du aldrig gå fra ham, så skal du være hos ham. Måske har han brug for at blive taget op, holdt om, vugget, kærtegnet, beroliget og når der så atter er ro på, så kan du putte ham igen. Måske vil han have det bedre med bare at ligge i sin seng, hvor du holder dine hænder på ham, synger en stille sang, luller ham til ro der hvor han skal falde i søvn.
Du skal så vidt muligt undgå at komme derud hvor han grædende og dybt ulykkelig rejser sig, strækker armene op mod dig og signalerer "tag mig op - gå ikke fra mig". Hvis I når derud, så skal du tage ham op og så må du tage ham med dig ind i stuen, afbryde putteseancen og vente på at næste søvntog kommer forbi, hvor du så må putte ham igen ved at sidde hos ham, holde ham i hånden, berolige og betrygge.
Du skal ikke være bange for at være der, når han skal sove og han så vågner og bliver forskrækket, fordi du er væk. Han skal her på sigt lære at du ikke er længere væk end at han kan kalde på dig, når han har brug for det. Det lærer han med tiden og vil omkring 16 måneders alderen have lidt mere fornemmelse for det ...
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med dem begge :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske