Brev:
Mange problemer med urolig søvn - 12 mdr.
8. januar 2011
Alder:
12 mdr.
Mange problemer med urolig søvn - 12 mdr.
Kære Helen
Vi har en datter som fylder et år om et par uger og vi har nu ret mange problemer med urolig søvn hos hende.
Hun har ret hurtigt haft en fast soverytme fra kl. 20.00 til kl. 7.00, tidligere afbrudt af amning og senere flaske kl. 00.00 og kl. 4.00, men i løbet efteråret fik vi hende vænnet fra natflaskerne, så i nov./dec. sov hun nogle gange igennem hele natten, men ellers skulle hun have sutten et par gange i løbet af natten.
Hun blev syg i julen og der begyndte hun at få flaske igen om natten, da hun næsten ikke spiste noget i løbet af dagen og vågnede meget op om natten. Da hun blev rask omkring nytår begyndte vi at tage flasken fra hende og hun fik vand i stedet. Men siden nytår har hun sovet meget uroligt. I starten var hun vågen fra kl. 2-4, men nu sover hun bare uroligt med opvågnen op til 20 gange på en nat. Hun græder lidt men når hun får sutten og bliver puttet så sover hun videre.
Vi ved ikke om vi bare skal se tiden an eller om skal håndtere det anderledes end vi gør. Vi har prøvet at lade hende ligge lidt når hun begynder at give lyd, men så vågner hun helt op og er svær at få til at sove. Hun har en del sutter i sengen og kan også godt nogle gange selv finde dem.
Så mine spørgsmål er om det er normalt at det er sådan i perioder og hvad kan der ligge bag denne ændring. Samt om der er en måde der er bedst at håndtere det på?
Håber du kan hjælpe:o)
Bedste hilsner