Svar: Mange problemer med urolig søvn - 12 mdr.
8. januar 2011
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Det er helt normalt at børn i den periode, hvor de ofte også begynder at gå lidt rundt, får en meget urolig nattesøvn. Det virker ofte lidt på samme måde, som den periode man oplever i 8-10 månedersalderen, hvor uroen skyldes at de begynder at kravle ...
Der er således noget naturligt udviklingsmæssigt i at jeres datter lige nu sover uroligt om natten. Men derudover skal du naturligvis også sikre dig, at hun ikke vågner, fordi hun reelt er sulten eller har brug for væske. Jeg vil derfor lige sende dig en plan for, hvordan dagen kan se ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg, kogte grøntsager, pasta, ris, rejer, ½ hårdkogt æg eller lignende. Det er også fint at give hende varm mad til frokost - en ret med ris, pasta, grøntsager, kød og fisk :)
Middagslur
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med rugbrødsdrys, mysli, revne æbler eller lignende. Vand af kop.
Før aftensmad 17: En tallerken med forskelligt grønt - kogte ærter, majs, gulerod. Rød peberfrugt, avokado eller lignende. vand af kop
Aften 18-18.30: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs. Mad som I andre spiser, mad som smager af noget, almindelige børnevenlige retter, vand eller letmælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød som en del af putteritualet
Flaske som stille og roligt trappes ned og i stedet gives mælk af en kop og puttes til natten ca kl. 20
Sover uden mælk - kan få lidt vand, hvis hun virker meget tørstig, men ellers uden.
Som du kan se har hun stadig brug for mange små hyppige måltider i løbet af en dag og det er vigtigt at mætheden skabes hele dagen igennem :)
Jeg har lavet planen med to lure dagligt, de fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun en lur og måske jeres datter trives bedre med dette, så er det helt fint, så kan hun evt. sove middagslur fra kl. 12-14.30.
I skal også være opmærksomme på at sutten kan blive en dårlig vane og det er fint at I har lagt flere sutter i sengen. Dem kan hun godt lære at finde, men prøv om hun ikke også kan lære at komme videre i søvnen uden nødvendigvis at have noget i munden hele tiden ....
Jeg håber mine tanker hjælper videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske