Svar: Afviser mad
8. januar 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Helene
Det vil være rigtig godt at du starter alle måltider med at give din datter lidt mad i hånden. Det kan være ristede rugbrødsbjælker (se i babykøkkenet her på siden, hvordan du laver det), agurk eller frugtbåde som du giver hende.
Udover at hun kan gumle, sutte, opbløde med spyt og vil elske det, så vil mad i hånden styrke hende mundmotorisk. Men det vil også give hende en idé om at det er spisetid nu og hun forberedes således på, hvad der nu skal ske. Så start med lidt i hånden og følg så efter med skemaden.
Når du giver hende skemaden så er det vigtigt at du ikke lægger bånd på dig selv, men lader hende spejle sig i dig og det du gør. Det er vigtigt at hun sidder i den høje stol og at du sidder foran hende. Du skal holde skålen med maden i den ene hånd og skeen i den anden og så skal du fange hendes øjenkontakt og verbalisere positivt omkring det at spise og bruge din mimik og dine lyde: "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejligt mad" - Du skal åbne din egen mund, så hun også åbner sin mund, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm.
Når hun bliver fanget af noget, så vis hende at du hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil uden på vejen, brr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om.
Du skal prøve ikke at fokusere på mængden hun spiser og sige til dig selv at det ikke gør noget, at hun kun spiser få skefulde. Det er bedre end ingenting og det er vigtigt at I får en fast rytme omkring det. Derfor er det også vigtigt at du forsøger at følge den plan for dagen, som jeg tidligere har sendt dig, hvor hun får skemad til faste tidspunkter. Det gør lige nu ikke noget hvis der kun glider 5 skefulde ned hver gang, hvis hun så også tilbydes lidt brødskorper og lignende i hånden og så får en god oplevelser og rutine omkring det at spise.
Det er også vigtigt at du sørger for at hun får væske nok og ud over amning er det vigtigt at hun drikker vand. Hun skal have vand af kop til sine måltider og også gerne som tørstslukker ind imellem.
Det er vigtigt at hendes mave bliver holdt godt igang og hvis ikke sammensætning af mad og væske nok er tilstrækkeligt, vil det være godt at give hende lidt afføringsmiddel, som f.eks. laktulose. Der skal være passage, for at hun spiser :)
Hun skal have grøntsagsmos og også de grovere grødtyper og du må forsøge at variere mellem hjemmelavet og købt. Hun må få alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men ikke i større mængder. Generelt er rodfrugter dog en rigtig god idé - de har en naturlig sødme og mange børn kan rigtig godt lide rodfrugtsmos.
Sovs på grøntsagerne er en god idé. Det giver smag og ekstra fedtstof, det kan give mere lyst til at spise og det er med til at holde maven igang - det smører :) Sovs kan være smørsovs, det kan også være lidt bearnaise, tomatsovs eller brun sovs - hvad du nu kan finde på for at variere - udgangspunkt i den mad I andre spiser.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske