Svar: Lære at komme i seng samt sove selv
8. januar 2011
Alder:
18 mdr.
Kære Selma
Det vil være fint at lære din dreng at sove i sin egen seng og det er vigtigt at du gør putteritualet ligeså godt og trygt som det ritual han har nu.
Der er to ting du skal tage hensyn til, og det handler om hans udvikling.
Det ene er, at han nu har en alder, hvor han godt kan forholde sig til at du er i stuen og han er på værelset. Han ved godt at han kan kalde på dig, så kommer du ind til ham. Men han forstår samtidig også godt, at du måske sidder og hygger dig, spiser slik eller andet, om aftenen og det vil han naturligvis være en del af. Derfor vil han godt med den alder han har kunne protestere over at skulle sove, som en protest over at dagen slutter og han ikke må være med til at hygge.
Det andet er, at han har en alder lige nu, hvor mange børn naturligt begynder at få lidt farefornemmelse. Netop i 18-20 måneders alderen vil mange børn vægre sig mod at skulle sove, og det vil også kunne vågne om natten, klynke, græde, nogle gange vil de sætte sig op med skrig, fordi de drømmer meget lige nu. Det er derfor også vigtigt at give ham den tryghed og nærhed han har behov for lige nu.
Det handler om at han har en alder nu, hvor han naturligt begynder at opleve mere modstand. Det er modstand fra dig og andre voksne, når I siger "Nej!" eller "AV!" eller holder fast i ham fordi han ikke må løbe ud på vejen. Det er også modstand fra børnene i dagplejen/vuggestuen, de skubber til ham, hiver ham i håret, tager legetøjet fra ham, nogle bider måske ... Der er en masse ting, som gør at verden pludselig er lidt sværere for ham at tackle og det skal man naturligvis anerkende.
Så han drømmer altså meget og han sover naturligt uroligt. Det er svært at sige farvel til dagen og alle oplevelserne og det er svært at falde i søvn, når hovedet er fyldt med ubearbejdede tanker.
Det er derfor en god idé at have et putteritual, hvor han puttes, får læst en historie eller hvor I taler lidt om hvad der er sket, hvad han har oplevet i dag. "Til morgen da vi stod op ... så legede du med ... så faldt du, av det gjorde ondt ... far fjollede og så grinede vi alle sammen ..." - Hvad du nu kan fortælle om dagen, både de gode og de mindre gode ting. Lidt for at hjælpe ham af med det tankemylder han ganske givet har - vi andre kan heller ikke sove, hvis vi ligger og spekulerer :)
Og så skal du overveje om du skal sidde hos ham, holde lidt i hånden osv. og han så sover trygt og roligt i løbet af 10-15 minutter - så er det fint. Eller om han skal have lov til at ligge lidt, snakke med sin bamse eller hvad han nu har og du kommer så tilbage til ham med få minutters mellemrum, beroliger, betrygger osv. Eller om du skal stille dig i nærheden og lave noget praktisk.
Sidstnævnte løsning kunne faktisk godt være en idé hos jer. Det at være i nærheden, så han kan se dig, høre dig imens du f.eks. ordner strygetøj eller lægger tøj sammen, det kan være en god idé.
Det at være i gang med noget praktisk og monotomt, noget kedeligt, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig, der er ikke noget hyggeligt, ikke noget du går glip af og samtidig kan I så verbalt betrygge ham ved at fortælle at I er der og holde fast i at han skal sove.
Du kan sige direkte "Jeg er lige her, læg du dig ned skat", du kan svare når han kalder "Moaar - ja skat, du skal sove nu, mor passer på dig" eller lignende og sender samtidig et signal til ham om at du ikke bare sidder og venter på at han skal sove, men som sagt laver noget kedeligt. Og du betrygger og beroliger og lader ham mærke at du stadig er der, du gør ham tryg :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske