Svar: Vred og ked af det ved putning
8. januar 2011
Alder:
13 mdr.
Kære Mamma til S.
Der er for mig ingen tvivl om at jeres dreng lige nu har ekstra behov for at have mor og far tæt på. Det er ikke nok at I sidder ved siden af jer, han skal mærke jer, vide at I er der 100 pct for ham og det er vigtigt at I giver ham den ekstra tryghed og kontakt.
Det lyder meget fint det I gør lige nu og jeg synes ikke I skal kæmpe med ham. I er nødt til at tage det i etaper, jeres dreng lyder ikke til at have ondt. Det lyder som om at han reagerer meget voldsomt på at være væk hjemmefra og skulle passes af en anden og han har ekstra meget brug for at I viser ham at det ikke også betyder at I forsvinder hjemme.
At tage det i etaper betyder at jeg tænker, I lige nu skal putte ham i barnevognen, få ham til at falde til ro, fordi det er der han kan det. Det har den fordel at han stille og roligt fornemmer, at det at skulle overgive sig til søvnen er okay og det er vigtigt at give ham dette med på vejen.
Det er fint at I tager ham med over i jeres seng, når han vågner efter nogle timer, så er han parat til trygheden og nærheden og den får han så.
Stille og roligt kan I så gå fra at blive puttet i barnevognen til at blive puttet direkte i jeres seng - far kan f.eks. lægge sig med ham der, når mor ikke er hjemme og hen af vejen, når han atter føler sig tryg ved det at skulle sove og begynder at få lidt bevidsthed om at I ikke forlader ham for evigt, selvom I er ude af syne, så kan I begynde at putte ham i egen seng igen og lære ham at sove der.
Så gør det der lige nu føles rigtigt og tro på, at han nok skal lære at sove i egen seng igen, men lige nu har han brug for trygheden og at tingene sker i etaper og jo mere I kan lytte til ham og anerkende ham, jo bedre er det - også for søvnvanerne fremover :)
Det er meget godt at dagplejer oplever at hun kan trøste og berolige jeres dreng - det er fint at han på den måde viser, at han er begyndt at knytte sig til hende :) Og det er dejligt at hun forsøger at have ham hos sig så meget som muligt - hun lyder sød og omsorgsfuld.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske