Svar: Lære lille pige selv at falde i søvn
8. januar 2011
Alder:
18 mdr.
Kære Livas mor og far
Jeg kan ikke helt se, hvormeget du ammer, men der er ingen tvivl om at med den alder Liva har nu, så er hun meget bevidst om amning og søger naturligt brystet, når hun føler behov. Hun kan selv kravle hen og trække blusen op og accepterer naturligvis ikke bare uden videre, hvis du siger nej ...
Du må gerne amme hende 1 gang dagligt stadig væk. Det er helt i orden, der er også fordele ved at langtidsamme. Amningen må også gerne indgå som en del af hendes putteritual, men det er vigtigt at hun ikke falder i søvn med brystet i munden og at hun nu lærer at sove i sin seng.
Du fortæller at hun sover i soveværelset og det lyder som om at I fortsat gerne vil have hende til dette. Du fortæller også at når hun kommer over i din seng om natten, så sover hun igennem og det lyder som om at I alle sover godt netop fordi I sover sammen. Mit forslag er derfor at I fjerner den ene side af tremmesengen og kobler jeres datters seng med jeres seng. Så hun kan ligge ved siden af dig om natten, og så du kan berolige hende med en hånd at holde i, når hun en gang imellem har brug for det, men så hun også lærer at sove i sin egen seng.
Du skal overveje hvor hurtigt du skal gå til værks, hvor mange etaper du er nødt til at tage putningen i. Du kan f.eks. starte med at amme hende, så hun falder til ro med brystet, som hun er glad for og føler tryghed ved. Herefter kan du sidde med hende, læse en historie for hende og stille og roligt kan du så få hende til at kravle over i sengen, hvor hun så ligger imens du læser videre. Synger en lille sang, snakker lidt med hende osv. så hun falder i søvn i sin seng, der hvor du ønsker hun skal sove, men altså med dig ved siden af. I går altså fra at være i favn til at være ved siden af hinanden.
Stille og roligt kan du så gå fra at amme hende til at hun kommer i sin seng og får godnathistorie der. Eller du kan nå dertil, hvor du lader være med at amme, starter med en godnathistorie hos dig og slutter historien eller læser historie nummer 2 i sin seng. Altså få indført et ritual, som gør hende mere og mere i stand til at være i sengen, hvor hun skal sove, fra starten. Stadig med dig ved siden af.
Det er vigtigt at hun får mad og væske nok hele dagen igennem, og det er en rigtig god idé at give hende en godnatgrød inden hun skal sove, så hun bliver puttet mæt. Det lyder også som om at du måske skal vente med at putte hende til kl. er ca 20, jeg kan ikke se hvad tid I står op om morgenen, men det kunne godt være relevant at hun kom lidt senere i seng. Du skal være sikker på at hun er træt nok til at sove, når hun puttes. Modsat, - hvis det kan hjælpe hende at finde ro, at I allerede begynder putningen, det at du sidder med hende, ammer, læser historie osv. kl 19.30 og hun så sover kl. 20, så er det fint. Men du skal indstille dig på, at du lige nu nok skal bruge ½ time om aftenen på at få ændret rutiner.
Tanken er altså at jo mere tryg hun hen af vejen bliver ved at skulle overgive sig til søvnen og jo mere hun vænner sig til at skulle sove i sin seng, jo lettere vil det naturligt også blive for dig at putte hende direkte i sengen - men igen, altså først, når hun er parat og her måske først omkring kl 20 og ikke allerede 19.30 ... :)
Hvis du oplever at hun ligger og holder øje med dig, om du går fra hende, eller at hun vågner med et sæt, hver gang du trækker hånden til dig, så kan det være en rigtig god idé at være der for hende, men stille dig og lave noget praktisk. Ikke gå frem og tilbage, men være der uden at have tæt fysisk kontakt.
Det kan være en god idé at være i nærheden, at du stiller dig og stryger tøj, lægger tøj sammen eller lignende - det er vigtigt at du netop ikke bare sidder og kigger ud i luften eller kigger væk. Det at lave noget praktisk signalerer at du ikke bare venter på at hun skal falde i søvn, at der ikke sker noget sjovt nu, at det faktisk er ret kedeligt og så kan hun ligeså godt sove.
Samtidig har du mulighed for at kommunikere med hende verbalt og holde fast i hvad der skal ske og også betrygge hende "læg dig ned skat, mor er lige her, sove nu, nat nat" så hun hele tiden hører at det er sådan det er. Så hun ser dig og føler sig tryg nok ved at lægge sig til at sove. Du går ikke fra hende, du er der - men du er der lidt på afstand.
Du kan for 35 kr. købe et afsnit af min dvd "sådan sover dit barn". Her kan du møde Smilla på 1½ år og hendes familie, som jeg har besøgt og hjulpet med at sove.
Så hos jer lyder det som om at tingene skal tages lidt i etaper, i små skridt. Hvor store skridt du skal tage, må du se hen af vejen.
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske