Svar: Søskende sove sammen?
8. januar 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Mor til to skønne drenge
Der har lige været en undersøgelse fremme, som viser at hver 3. danske barn ikke må komme i forældrenes soveværelse. Her ikke et spørgsmål om, hvorvidt man skal sove i hvert sit rum, men at barnet ikke må komme i soveværelset overhovedet - heller ikke selvom det vågner om natten af en ond drøm ...
Når jeg hører om en undersøgelse som dette, så tænker jeg "det kan ikke passe, der er noget galt i det tal, sådan er vi ikke, sådan er danske forældre ikke ...!" og jeg tænker også "hvis det virkelig er sådan, så bliver jeg ked af det, for hvor er det synd!"
Så hvor er det bare dejligt at få et brev som dit, hvor det er helt tydeligt, at I forsøger at anerkende jeres drenges behov for tryghed og nærhed, samtidig med, at I naturligvis også gerne vil have gode putterutiner - det har jeg bare lige brug for at sige! :)
Jeg synes det er en rigtig god idé at lade drengene sove sammen. Elias har direkte sagt, at han gerne vil og glæder sig til lillebror bliver stor nok og Villads vil sandsynligvis profitere rigtig godt af den nærhed og mulighed.
Du fortæller at I med Elias havde en dobbeltseng nede på jorden i en periode, så I kunne give ham nærhed og tryghed og undgik at han skulle flyttes i forbindelse med putning. Faktisk tænker jeg, at I måske skulle overveje at lave Villads´ værelse med en stor madras på gulvet, hvor begge børn i princippet kan puttes. Villads kan have stor glæde af madrassen om dagen, når han leger og tumler rundt og Elias kan stille og roligt selv være med til at styre, hvornår han er parat til at sove hele natten i sin egen seng.
Det lyder som om at Villads lige nu er inde i en naturlig tryghedsperiode, en fase, som ændre sig igen - men at han generelt måske ikke er helt så tryghedssøgende og forsigtig som Elias er og altid har været, så hos jer, er det nok Elias der ligesom skal sætte dagsordnen, for hvordan det kan passe bedst. Præcist som du skriver - Elias skal kunne flexe lidt efter udvikling, behov og forskelligt puttetidspunkt.
Hen af vejen skal Elias så naturligvis sove i sin storebror seng og Villads også sove i sin seng, men som overgang synes jeg det er super at lade dem sove sammen og give hinanden den nærhed og tryghed og hvornår de så har lyst til at sove hver for sig - det må I tage hen af vejen. Måske går det hurtigt, måske ender de med at sove sammen i flere år, fordi de virkelig nyder det så meget - og det er jo super :)
For jer vil det være dejligt praktisk at drengene puttes i samme værelse, så kan I skiftes til at læse for dem inden de skal sove, sige godnat til dem samtidig og være der for dem - og de vil opleve at få samme nærhed fra jer.
At du lige nu bruger op-ned-metoden på Villads lyder fint og det lyder som om at det fungerer, der er tale om en fase for ham lige nu.
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsæt endelig jeres gode måde at være forældre på!
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske