Svar: Sut om natten
9. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Det vil være rigtig godt, hvis I kan minimere brugen af sut om natten. Det er super og det er helt normalt og forventeligt for alderen, at jeres datter vågner let op om natten. Hun får sig lagt i stillinger hun endnu ikke mestrer at komme væk fra, hun får sparket dynen af og hun har brug for jeres hjælp til at blive lagt rigtigt igen og blive puttet med sin dyne.
Det er vigtigt at I her, netop hjælper hende med disse ting, men forsøger at berolige med kærtegn, små ord, "håndspålæggelse" netop for at få hende videre i søvnen og altså uden at komme sutten i munden på hende hver gang. For så risikerer I at hun får det jeg kalder vanebetinget afbrudt søvn som netop handler om at hun har lært, at sutten skal være i munden for at kunne sove.
Når hun sover dybt, så slappes musklerne i kroppen og dermed også musklerne i kæben. Det betyder at sutten naturligt falder ud. Når hun sover let, så er det at hun skifter stilling, sparker til dynen osv. og hvis hun her lærer at sutten putter I i munden på hende, så vil hun hver gang hun sover let (ca 1 gang i timen) registrere at sutten mangler og vågne op i vanen med at I kommer og putter den i munden. Det er en rigtig skidt vane på sigt ...
Det er korrekt at man godt kan lære barnet at finde sin sut selv, hvis man er havnet i denne vane - men det er som udgangspunkt bedst at forsøge at undgå den dårlige vane. Det er jo ikke rart for hverken jer eller jeres datter at have den afhængighed.
Er man havnet i den situation, at barnet er uhensigtsmæssig afhængig af sutten, så kan man lære barnet at finde sutten selv. Men de fleste børn er 9-10 måneder og mere inden de kan finde ud af dette og altså ældre end jeres datter ...
Rigtig meget held og lykke :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske