Svar: For meget MME på én gang samt (for?) mange opvågninger ifht. alderen?
9. januar 2011
Alder:
11 mdr.
Kære guldklumpens mor
Det anbefales at din datter får 400ml mme dagligt indtil hun er 1 år, fordi hendes behov for jern derved bliver dækket. Dette dækkes normalt via 2 flasker i døgnet og disse flasker kan meget fint ligge ved putning om aftenen og sen aften som hos jer.
Mælkemængden skæres stille og roligt ned, på den måde at hun får mindre og mindre af gangen og tilsidst lærer helt at undvære sin flaske. Det vil være rigtig godt omkring 1 års alderen at skære mængden ned kl. 23 så den flaske udtrappes først. Og i løbet af de næste måneder, skæres flasken inden putningen ud, erstattes af en kop mælk, en puttebamse, godnathistorie eller lignende.
Hvis din datter også får mme i grød og mos, så vil det være fint at skære mængden i flaskerne lidt ned, så hun får 180-200ml x 2 dagligt. Men som sagt har hun brug for 400ml i døgnet for at få jernbehovet dækket :)
Med hensyn til opvågninger om natten, så skriver du "ofte skal der lige trøstes lidt og gives sut" og I skal her være opmærksom på om hun har fået det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn.
Det er helt naturligt at børn falder i søvn med en sut i munden, det virker beroligende og afslappende og får barnet til at overgive sig til søvnen på en god måde; men det sker også nogle gange at barnet bliver for afhængig af sutten for at kunne sove ...
Vi har alle brug for det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Jeres datter kan godt være afhængig af at få sin sut, hun kan kun sove, hvis I giver hende sutten i munden.
Sutten er fin og beroligende, når hun har fået mælk, puttes og skal overgive sig til søvnen. Men det er sådan at når vi sover, så afslappes vores kæber og her vil sutten ryge ud. Hver gang jeres datter skifter søvnfase, så vil hun vågne lidt op, ændre på sin stilling, småklynke osv. og det er hendes søvnassociation der skal få hende til at sove videre igen. Vi har mange opvågninger under søvn, vi vender os lidt, flytter på os osv. og det er meget normalt at børn vågner op ca 1 gang i timen og har brug for hjælp til at blive lullet videre i søvnen igen.
Men det er her vigtigt at du forsøger at indføre noget andet end sut, prøv at få hende til at sove videre, med en klud ved ansigtet, kærtegn, beroligende ord osv. Ellers risikerer I som sagt "vanebetinget afbrudt søvn", hvor hun kun kan sove, hvis hun har sutte i munden. Hver gang hun falder i dyb søvn så taber hun sutten, så sover hun let, registrerer at sutten mangler og så kommer I og putter den i munden igen - det er uhensigtsmæssigt for både hende og jer ...
Rigtig meget held og lykke fortsat, og fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske