Svar: Søvn og sulten hele tiden
10. januar 2011
Alder:
4 mdr.
Kære Marie
I første omgang er det altid en rigtig god idé at øge mælkeindtaget og dette gøres især ved at amme 2 gange mellem hver lur dagen igennem, så barnet får mælk både når det vågner og inden det skal sove igen - præcis som du er begyndt på.
Derudover vil det være rigtig godt at amme lidt hyppigere om natten i en periode, ligesom din datter er begyndt at vise behov for, fordi netop hyppig amning øger mælkemængden, men også fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin.
Ved i nogle døgn at amme hyppigt både dag og nat, så får du øget din mælkemængde og det kan i sig selv give lidt ekstra ro, gøre at din datter igen begynder at sove lidt længere stræk.
MEN, hvis det ikke virker tilstrækkeligt, hvis hun stadig virker meget søgende, vågner hyppigt og virker sulten, så kan det være en god idé at tilbyde hende noget andet og lidt mere mættende. Hvad det så skal være, må man så overveje - og det afhænger af alder, udviklingstrin, fysiologisk modning.
Førhen i tiden gav man vælling og anbefalede dette fra 4 måneders alderen som alternativ til grød - vælling er i princippet det samme som en tynd grød og det kunne for mange børn være en blidere overgang ... MEN, der er sket ændringer i anbefalingerne og vælling anbefales nu først fra 6 måneders alderen. Faktisk siger Sundhedsstyrelsen at der ikke umiddelbart er grund til at give vælling, barnet har ikke brug for de ekstra næringstoffer der er i vælling.
Alternativet til brystet, med den alder din datter har, vil derfor være enten at supplere med almindelig modermælkserstatning eller gå igang med lidt grød. Og da hun og du stortrives med brystet, så er der i princippet slet ikke grund til at introducere en flaske - med mindre altså, at du på sigt gerne vil have, at hun skal være i stand til at tage flaske.
Hvis du f.eks. stopper barselsorlov inden for de næste måneder, hvis du og din mand gerne vil have jeres datter skal kunne passes af andre - så kan det være en god idé at introducere flaske. Hun har brug for modermælk eller modermælkserstatning til hun er 1 år og det vil være naturligt at hun foretrækker brystet (den ægte vare) fremfor flaske. Så hvis du om 2 måneder har ønske om at hun skal tage en flaske, så kan det faktisk være nødvendigt at hun lærer det nu. Det er dog udløst af dit behov og ikke af hendes ... :)
Så det jeg vil sige er, - hvis I stortrives med amning og du gerne vil amme hende så længe som muligt, så er der ingen grund til at give hende modermælkerstatning eller vælling. Der er ingen grund til at give hende flaske. Så kan hun i stedet starte med lidt grød. Det vil i starten kun være små skefulde, små smagsprøver og hun skal ikke have mere end 4-5 små skefulde, kun for at lære teknikken og finde ud af ny smag og konsistens.
Hendes mælkeindtag vil være fuldstændig som det plejer og derfor vil du til at starte med ikke mærke nogen ændring. Og her har du naturligvis ret i, at hvis hun får en flaske med 150-200ml modermælkserstatning, så vil det naturligt mætte mere end 4 skefulde grød ... så på den måde vil det at give flaske, godt kunne give en mærkbar virkning hurtigere.
Modermælkserstatning mætter generelt mere end modermælk og børn der får flaske, spiser ofte en gang mindre i døgnet end børn der ammes.
Jeg anbefaler at man starter op med skemaden om dagen, gerne til frokost. Start med grød af ris, majs, hirse, boghvede og øg hende langsomt over nogle dage. Skab hen af vejen variation ved at tilsætte forskellige former for frugtmos som topping og giv altid vand af kop sammen med skemaden.
Når hun kan spise 3/4 dl, mestrer teknikken, maven fungerer osv. så kan du begynde at give hende 2 gange dagligt. Hun kan således begynde med lidt grøntsagsmos om aftenen, så hun får grød til frokost som hun plejer og er vant til og så starter du op med mos, med udgangspunkt i de grøntsager I andre får. Til at begynde med mos af gulerod, kartoffel, blomkål, broccoli eller lignende milde grøntsager.
Det er bedre at hun spiser 3/4 dl. to gange dagligt end at hun spiser 1½ dl. en gang dagligt. Det sikrer for det første stadig plads til masser af mælk, men det giver også mulighed for at sikre hende mere varieret indtag af vitaminer osv.
Du må godt give din datter en gulerod i munden at sutte på, men hun må ikke få f.eks. brødskorper før hun er 6 måneder gammel fordi brød indeholder gluten. Sørg for at hun er under opsyn hele tiden, hvis du giver hende noget at sutte på :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske