Brev:
Ændring af afføringsmønster
10. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Ændring af afføringsmønster
Kære Helen.
Tak for dit svar på mit seneste brev.
Jeg skriver til dig, fordi jeg i den seneste tid har lagt mærke til, at der er sket en ændring i min søns afførings mønster.
Mikkel får skemad tre gange dagligt, majs, eller risgrød med topping af æble og abrikos mos, hertil vand af kop. Han bliver ammet, men da jeg fornemmer jeg ikke kan holde ham mæt udelukkende med mit mælk suppleres der med ca. 3 flasker i døgnet, han hovedsageligt får til natten.
Flaskerne ligger gerne i tidsrummet mellem 21.00 og 02.00. Jeg benytter NAN 2.
Jeg begyndte så småt for ca. 14 dage siden, at bemærke en ændring i Mikkels adfærd, når han skal ammes. Han ammes ca. en time efter et skemåltid. Han vil ikke rigtig drikke sin mælk, han ligger og vrider sig, nogen gange vender han hovedet væk. Andre gange lykkes det at få en flaske i ham inden han skal ud at sove. Typisk spiser han 100 ml i flaske uanset om det er dag eller nat. Hvor meget han præcis får ved mig, er jo ikke nemt at gætte på.
Dette har givet anledning til, at jeg er begyndt at skrive ned når han har afføring og når han tisser, simpelhen for at sikre mig, at der ihvertfald er 6 våde bleer pr. dag. I den forbindelse kan jeg se at der er afføring mellem 4 og 5 gange dagligt, incl. om natten. Det jeg bider mærke i, er at med afføringen ofte er slimet, og synes det kan være meget mørkt, og nogen gange meget lys. Det jeg specielt bider mærke i, er at den er meget slimet, hvilket jeg undrer mig over, når den hidtil har været "normal". Jeg tænker to ting, enten at det har noget at gøre med at jeg anvender NAN 2, hvor er mere laktose i, eller at det kan være noget med maven, hvad tænker du?
Mht. til skemad og amning, kan Mikkel sagtens spise et helt måltid tre gange dagligt, men her har jeg valgt at han spiser et helt måltid om dagen, gerne til morgen, og herefter får han alt i mellem en halv og 3/4 dl.
Gruden til, at Mikkel får grød 3 gange dagligt er fordi han kørte lidt sur i kartofler og gulerødder og ville pludselig ikke spiser, hvorimod grøden bare har været et hit. Vi går så småt i gang med kartofler og gulerødder igen, og når han den 21 jan bliver 6 måneder bliver maden også mere varieret.
Jeg oplever at vores plan om dagen egentligt fungerer nogenlunde, dog oplever jeg at Mikkel mange gange er frisk når han kommer op, men en halv time begynder han at gnide øjne og gabe, og viser tydelige tegn på træthed.
Planen for dagen ser således ud.
07. står op
08. får morgenmad
09. puttes til formiddags lur, sover mellem 1 time og halv anden.
11. grød og vand af kop
12.30 ammes og puttes til middagslur, sover mellem 1 og 2 timer.
15. grød
16.30 ammes og puttes til den sene lur, sover ca en halv time
kl. 19. gøres klar til natten og sover ved 20 tiden.
Får ca. mad to gange om natten. Har tænkt på at tilbyde vand, men har været lidt tilbageholden da jeg oplever han ikke får så meget i løbet af dagen.
Grunden til at, Mikkel får grød kl. 15 er fordi han i en lang periode ikke har været oplagt til det om aftenen, men jeg vil forsøge at lave det om. Kan jeg gøre det fra den ene dag til den anden eller. Jeg påtænker i stedet at tilbyde bryst kl. 15 og vente til kl. ca 17.30 med at tilbyde grød?
Kærlig hilsen
Mikkels mor