Svar: Ændring af afføringsmønster
10. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Mikkels mor
Det er helt normalt at børn i forbindelse med opstart af skemad og mere og mere varieret mad, får ændring i deres afføringsmønster. Afføringen vil ændre sig både i konsistens, lugt og farve og afføringen vil ofte også komme i et mønster man ikke har set før. Det kan komme hyppigere eller der kan begynde at gå lidt længere tid imellem at barnet har afføring.
Når børn får modermælkserstatning så vil afføringen naturligt også ofte ændre farve og konsistens i forhold til, hvis barnet udelukkende ammes. Afføringen kan godt virke lidt mere grynet, den kan være mere grøn og den kan også godt nogle gange virke lidt slimet eller skummende, uden at det behøver betyde noget - det kan altså være tegn på at barnet får anden mælk/mad.
MEN, du skal naturligvis altid overveje om et ændret afføringsmønster kan skyldes en maveinfektion og derfor er det vigtigt at du også ser på, hvordan din dreng generelt virker.
Når jeg læser din beskrivelse, så lyder han ikke til at være syg, men lyder som en fin og sund dreng på 6 måneder. At han nogle gange virker pylret, træt, - at det nogle gange kan være svært at aktivere ham og han generelt kan virke lidt utilfreds, det hører alderen og udviklingen til. Han spiser umiddelbart godt, lyder ikke til at have ondt, så det lyder som om at afføringsmønster er fysiologisk sammenhængende med hans indtag af mad og mælk. Er du i tvivl og bekymret, så drøft det med jeres læge - hellere en gang for meget :)
Det vil være rigtig godt at du kun giver grød 2 gange dagligt og kommer igang med grøntsagsmos igen. Hvis han ikke bryder sig om kartoffel, så lav grøntsagsmos uden kartoffel :)
Du kan en overgang bruge risgrøden som basis og komme gulerodsmos på som topping, stille og roligt kan guleroden så blive basis og flere og flere grøntsager komme i og på den måde kan du få ham igang med grøntsagsmos igen.
Mit forslag til en dagsplan til et barn på 6 måneder ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (evt. jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med kød eller fisk i mosen, du kan veksle mellem øllebrød og grøntsagsmos hver anden dag i en periode. Suppleres med agurk, ristede rugbrødsbjælker, eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes / flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15.30: Ammes og tilbydes også her lidt frisk frugt i hånden at sutte på, evt.lidt frugtmos, vand af kop.
Powernapper evt - men ofte begynder den at kunne blive sprunget over
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og der begyndes hen af vejen med lidt kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes / flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes / flaske
Som du kan se indgår der i dagsplanen her stadig 6 mælkemåltider dagligt. Jeg har forsøgt at skifte mellem amning og flaske, ud fra de ting du har skrevet, - hvornår du gør hvad, skal du naturligvis passe ind, så det passer hos jer :) Men behovet for mælk er stadig stort og det betyder også at din dreng naturligt skal have mælk aften, sen aften og tidlig morgen. At sove igennem i denne alder er at sove 5-6 timer uden at få mælk. Det er derfor ikke nogen god idé at erstatte amninger eller flasker med vand, det er han for lille til :)
Som du kan se anbefaler jeg at du giver grøntsagsmos til aften og udgangspunktet er at han får mad, som I andre spiser. Det vil være rigtig fint at amme om eftermiddagen og også give lidt frugt her og så kan han få sin mos til aften :)
Håber planen og mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske