Brev:
2-årig mælkejunkie?
10. januar 2011
Alder:
23 mdr.
2-årig mælkejunkie?
Hej Helen,
Hvor meget mælk bør en pige på næsten 2 år drikke? Så vidt jeg ved bør det daglige indtag af mælkeprodukter være ½ liter, er det korrekt?
Vores datter spiser kun sjældent yoghurt o.lign., men hun elsker letmælk. Jeg er lidt bekymret for, om hun drikker så meget letmælk, at det stjæler af hendes appetit. Hun er generelt småtspisende, men nogle gange virker det som om hun kan drikke mælk nonstop.
Hun beder altid om mælk når hun er tørstig, og mellem måltiderne. Til morgenmad, frokost og aftensmad drikker hun mælk, vil tro hun drikker omkring 1 deciliter mælk til hvert måltid, både hoved- og mellemmåltider. I vuggestuen får de vand til frokosten og kan vælge mellem vand og mælk til mellemmåltiderne.
Er det okay, at hun drikker så meget mælk – tror hun kommer op på næsten ½ liter mælk per dag (hun spiser så til gengæld ikke ost, og kun sjældent yoghurt).
Vi blander af og til mælken op med lidt vand, men det kan hun smage, og så vil hun ikke drikke den.
Jeg har tænkt på at lave en regel der hedder mælk til de 3 store måltider, og vand til mellemmåltider og tørst indimellem måltiderne. Samtidig vil jeg gerne være sikker på at hun får det kalk hun skal have.
Hvad synes du?
Med venlig hilsen
Astas mor