Svar: 2-årig mælkejunkie?
10. januar 2011
Alder:
23 mdr.
Kære Astas mor
Det er dejligt at din datter er glad for at drikke letmælk, det giver hende nogle gode vitaminer og mineraler og især hendes behov for kalk dækkes på denne måde :)
Det anbefales at hun får mellem 350-500ml mælk dagligt og i dette indtag tæller også yoghurt, sovs, den mælk hun får på sin havregrød om morgenen osv.
Da hun ikke spiser yoghurt, så kan hun naturligvis godt få mere drikkemælk end hun ellers ville kunne, men det er vigtigt at hun ikke drikker så store mængder, at det fjerner lysten til at spise mere rigtig mad. Og det er også ganske fornuftigt at lære hende, at slukke tørsten i vand ...
Så at holde sig til at hun så vidt muligt skal drikke mælk til sine måltider og vand som tørstslukker indimellem, synes jeg lyder ganske fornuftigt. "Mælkejunkie" som du kalder hende, synes jeg dog ikke det lyder som om at hun er - så ville hun måske drikke 1 liter om dagen og det gør hun ikke ... - ikke at hun ikke ville kunne drikke det, hvis hun fik lov, men det er fint at du holder igen her :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske